SDI 0724: Kesialan Rumah?

 
Soalan: 
 
assalamualaikum wbt ustaz.. sy dlm proses membeli rumah.. sekarang dah sampi final dan sy baru dpt tahu yg rumah tu bekas orang bunuh diri.. so apa perlu sy buat? sy sy pernah terjumpa hadis tentang kesialan dalam 3 perkara.. bukhari 5095
 
Jawapan:
 
Terdapat beberapa hadis dengan lafaz yang berbeza-beza tentang persoalan saudara. Salah satunya adalah hadis yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar RA yang berkata: aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
 
إنما الشؤم في ثلاثة: في الفرس، والمرأة، والدار
 
Maksudnya: "kecelakaan itu hanya pada 3 perkara: pada kuda (kenderaan), isteri dan rumah." Riwayat alBukhari dan Muslim. 
 
Terdapat beberapa huraian ulama tentang hadis ini. Ada di kalangan mereka yang memahami hadis ini secara zahir menjadikan ia bermaksud sememangnya kadang-kala Allah menjadikan menetap di sesuatu rumah itu sebagai sebab mendapat sesuatu kemudharatan dan kecelakaan, sama seperti mana seseorang wanita yang dijadikan isteri itu kadang-kala menjadi sebab kecelakaan atau kebinasaan kepada seorang suami. 
 
Kata alKhattabi:
هو بمعنى الاستثناء من الطيرة أي الطيرة منهي عنها إلا أن يكون له دار يكره سكناها، أو امرأة يكره صحبتها فليفارق الجميع بالبيع ونحوه وطلاق المرأة
 
Maksudnya: "Hadis ini dengan makna pengecualian dari tiyarah (anggapan sial), iaitulah tiyarah adalah dilarang melainkan ia sebuah rumah yang dibenci mendudukinya, atau seorang isteri yang dibenci bersama dengannya, maka ditinggalkan semuanya dengan dijual (rumah tersebut) dan diceraikan isteri tersebut." 
 
Ada juga ulama lain yang berkata: "kecelakaan rumah itu bermaksud kesempitan rumah dan jahat jirannya. Keburukan isteri pula apabila dia tidak dapat melahirkan anak dan buruk lidahnya, kecelakaan tunggangan pula apabila tidak dapat digunakan untuk berperang, tidak dapat ditunggang dan mahal harganya, keburukan seorang khadam pula apabila buruk akhlaknya. (Lihat syarah Sahih Muslim
 
Ada juga para ulama lain yang berpandangan tiada kecelakaan dan kesialan dalam semua perkara sama ada pada rumah, isteri atau kenderaan. Semuanya tidak dapat mendatangkan manfaat atau mudharat melainkan dengan izin Allah. Namun kadang-kala seseorang diuji dengan menemui isteri yang buruk akhlak atau rumah yang tidak disukainya. Maka dibenarkan kepadanya untuk melepaskan diri dari keadaan ini sebagai lari dari satu taqdir kepada taqdir yang lain, bimbang terjerumus kepada rasa sial yang dicela. 
 
Justeru jika anda berasa tidak suka dengan rumah tersebut dan bimbang jika berlaku sesuatu yang tidak diingini di masa hadapan, anda akan merasakan kecelakaan itu disebabkan keadaan rumah tersebut, sedangkan semua yang berlaku adalah dengan izin Allah. Maka saya nasihatkan untuk anda dapatkan rumah yang lain yang bebas dari sebarang rasa tidak selesa dan tidak tenteram.

Cetak  
Wallahu a'lam