Riwayat al-A'masyh bertanya kepada jin & Ilmu semakin hilang di akhir zaman

 

Ibn al-Jauzi menyebut: “Seorang ulama salaf mengatakan: aku pernah melihat syaitan…”

Kalau kita baca sejarah atau kisah-kisah ulama salaf, antaranya Ibn Kathir sebut di dalam tafsirnya al-Quran al-‘Azhim, saya tak ingat ayat yang keberapa, tetapi dia sebut bagaimana riwayat al-A’masyh pernah bertanya kepada jin yang melewati ataupun berhampiran dengan mereka. Al-A’masy kata: “apa makanan yang digemari oleh jin?”

Dalam riwayat tu sebut, jin bagitau mereka suka aruz iaitulah beras atau nasi. Jadi menunjukkan di zaman al-A’mash, nasi telahpun sampai kepada mereka. Walaupun nasi  bukan makanan asal orang Arab.

Kemudian kata al-A’mash, mereka datangkan nasi kepada jin tersebut dan mereka nampak suapan nasi terangkat dan hilang. Kemudian ditanya lagi kepada jin, apakah golongan terjahat dari kalangan jin? Jin itu menjawab: “Rawafidh” iaitulah Syi’ah Rafidhah. Maknanya dalam kalangan jinpun ada syiah, dan merekalah yang paling jahat sekali.

Al-Imam Ibn Kathir kata riwayat ini sahih dan kuat sampai kepada al-A’masyh. Jadi kita jangan pelik, ilmu ini semakin jauh manusia dari zaman kenabian, ilmu itu semakin hilang.

Banyak lagi ilmu yang hilang.

Di zaman Arab dahulu, mereka boleh tahu seekor kuda itu datang dari mana. Dalam kisah peperangan Badar, ahli rombongan Abu Sufyan yang ketika itu masih belum Islam, dengan mereka kejar, pengintip dari pihak Rasulullah SAW,  mereka tak dapat tahu dia dari Madinah dengan hanya membelek-belek najis kuda yang ditinggalkan dengan tongkat mereka. Mereka dapat tahu kuda itu dari Madinah, bukan kuda dari tempat lain.

Lalu dengan segera, diberitahu kepada Abu Sufyan, sehingga rombongan Abu Sufyan selamat dan rombongan Nabi dan para sahabat dengan mereka menambil jalan lain untuk pulang ke Mekah.


Cetak  
Wallahu a'lam