SDI 0555: Maksud Syirik Mahabbah

Soalan: 

Salam ustaz...boleh terangkan tentang syirik mahabbah?adakah jatuh syirik bg orang yang mencintai maksiat sehingga dia sanggup melanggar perintah Allah?

Jawapan:

 وعليكم السلام ورحمة الله

Syirik Mahabbah ialah Syirik Pengabdian.

Pada asalnya seseorang hamba, Wajib memberikan rasa kecintaannya المحبة kepada Allah sehingga membawa rasa kehinaan dan kerendahan diri kepada-NYA. Dalam masa yang sama rasa cinta itu membawa kita kepada mengagung, membesar, memberikan ketaatan penuh dan melebihkan Tuhan yang dicintai itu lebih dari segala-galanya.

Rasa kecintaan seperti ini tidak boleh diberikan kepada selain ALLAH. Sesiapa yang memberikan rasa kecintaan seperti ini kepada selain Allah. Maka dia telah melakukan Syirik Mahabbah.

Allah SWT berfirman:

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ.

Maksudnya: "Dan dari kalangan manusia terdapat mereka yang menjadikan selain dari Allah tuhan-tuhan yang mereka cintainya seperti mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman sangat bersangatan cinta mereka kepada Allah." (alBaqarah 165).


Cetak  
Wallahu a'lam