Surah al-Fatihah Adalah Surah Makkiyyah

Surah al-Fatihah adalah surah Makkiyyah مكيَّة iaitulah ia diturunkan sebelum peristiwa hijrah. Inilah pandangan majoriti ulama. Antara dalilnya ialah firman Allah SWT: 

وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِى وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ

maksudnya: "Dan sesungguhnya Kami telah kurniakan kepadamu Sab'an min al-Mathani dan al-Quran al-'Azhim (surah al-Fatihah)." (Surah al-Hijr: 87)

Ayat di dalam surah al-Hijr ini adalah surah makkiyyah dengan ijmak kesemua para ulama. Di dalam hadis Abi Sa'ied al-Khudriy pula Rasulullah SAW telah nyatakan al-Sa'u al-Mathaniy adalah surah al-Fatihah, iaitulah:

هي السَّبْعُ المثاني، والقرآنُ العظيم الذي أُوتيتُه

maksudnya: "....Ia (surah al-Fatihah) adalah al-Sab'u al-Mathaniy dan al-Quran al-'Azhim yang dikurniakan kepadaku." (al-Bukhari), maka wajib difahami yang disnebut di dalam surah al-Hijr itu adalah merujuk kepada surah al-Fatihah. Maka ia menunjukkan surah al-Fatihah adalah surah Makkiyyah. 

Selain itu, bukti lain yang menunjukkan surah al-Fatihah adalah makkiyyah iaitulah kefardhuan solat diturunkan di Mekah. Solat pula tidak akan sah melainkan mesti membaca surah al-Fatihah di dalamnya.

 


Cetak  
Wallahu a'lam