Bersabarlah... untukmu kesejahteraan dan penghormatan yang abadi

Firman Allah SWT: 

سَلَـٰمٌ عَلَیۡكُم بِمَا صَبَرۡتُمۡۚ فَنِعۡمَ عُقۡبَى ٱلدَّارِ

maksudnya: "Memberi hormat dengan berkata "Selamat sejahteralah kamu berpanjangan disebabkan kesabaran kamu Maka amatlah baiknya balasan amal kamu di dunia dahulu" (al-Ra'd: 24)

Huraian: 

Keindahan hidup di dunia bergantung sejauh mana keindahan hubungan dengan Allah SWT. Sesiapa yang inginkan kehidupan yang indah, maka jalanilah kehidupan seperti mana yang dikehendaki oleh Allah, bukan seperti mana kehendak dirinya sendiri. Bersabarlah melakukan ketaatan, bersabarlah menahan diri dari melakukan perkara yang haram, bersabarlah menanggung kepayahan dan keperitan... pasti nanti kita akan mendengar ucapan diajukan kepada kita di dalam syurga:  

سَلَـٰمٌ عَلَیۡكُم بِمَا صَبَرۡتُمۡۚ فَنِعۡمَ عُقۡبَى ٱلدَّارِ

سَلَـٰمٌ عَلَیۡكُم ialah kamu semua memperolehi keselamatan dan penghormatan dari Allah SWT. Ia merangkumi maksud lenyapnya segala yang tidak disukai dan memperolehi setiap perkara yang disukai.  

Manakala بِمَا صَبَرۡتُمۡۚ bermaksud kesabaran kamu semua ketika di dunia, menjadikan kamu berhasil memperolehi kedudukan yang tinggi ini, iaitulah keselamatan, penghormatan dan syurga yang tinggi dari Allah SWT dan kamu semua kekal di dalam syurga selama-lamanya.


Cetak  
Wallahu a'lam