Surah al-A'raf: 27

Firman Allah SWT:

يَٰبَنِىٓ ءَادَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ ٱلشَّيْطَٰنُ كَمَآ أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ ٱلْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْءَٰتِهِمَآ ۗ إِنَّهُۥ يَرَىٰكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُۥ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا ٱلشَّيَٰطِينَ أَوْلِيَآءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ

Maksudnya: “Hai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapamu dari surga, [1] ia menanggalkan dari keduanya pakaiannya untuk memperlihatkan kepada keduanya 'auratnya.[2] Sesungguhnya ia dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dan suatu tempat yang kamu tidak bisa melihat mereka[3]"

------------------------------------------------- 

[1] Satu peringatan dari Allah SWT kepada manusia agar berhati-hati dengan Iblis dan sekutu-sekutunya yang memendam rasa permusuhan yang amat sangat terhadap manusia. Ingatlah disebabkan permusuhan itu, iblis telah berusaha mengeluarkan Nabi Adam dari dalam syurga. Allah SWT berfirman:

أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ ۚ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا

Maksudnya: “Apakah patut kamu menjadikan dia (iblis) dan keturunannya sebagai wali (ketua, penolong dan yang hampir) selain daripadaKU (Allah) sedangkan mereka amat memusuhi kamu semua. Teramat buruklah iblis itu sebagai pengganti (Allah) bagi orang-orang yang zalim.” (al-Kahf: 50)

[2] Ayat ini menunjukkan Adam dan Hawa pada asalnya memiliki tutupan dari Allah SWT yang menutup aurat mereka berdua. Namun apabila mereka berdua memakan buah dari pokok yang dilarang, maka tersingkaplah tutupan tersebut disebabkan ketergelinciran dosa yang dilakukan, lalu menampakkan aurat mereka. Dinamakan aurat sebagai سَوْءَة kerana apabila ia tersingkap, ia menyakiti/memalukan tuannya. Keadaan itu menjadikan Adam dan Hawa bersegera menutupnya dengan dedaun pokok di dalam syurga. (Lihat Adhwa’ al-Bayan oleh al-Syanqitiy) Ada juga sebahagian ulama yang berpandangan iblis menanggalkan pakaian mereka berdua di sini membawa maksud menanggalkan dari mereka pakaian ketaqwaan sehingga mereka melanggar arahan Allah SWT. (Lihat Tafsir al-Tobari). Ibn ‘Athur berkata (ayat yang bermaksud): “Dia (iblis) menanggalkan dari mereka berdua (Adam dan Hawa) pakaian mereka.” Adalah ayat yang berada pada kedudukan menerangkan keadaan yang bermaksud memberi gambaran buruk akan keadaan keluar dalam keadaan  tersingkap aurat. Ini kerana singkapan aurat merupakan kejelekan dan keaiban yang amat keji pada kefahaman manusia. Beliau juga berkata: “Di dalam ayat ini terdapat isyarat yang menunjukkan bahawa syaitan memberi perhatian untuk menyingkapkan aurat anak Adam, dia (iblis dan syaitan) seronok melihat anak Adam berada dalam keadaan buruk dan huduh.”  (lihat al-Tahrir wa al-Tanwir).

[3] Ayat ini menunjukkan syaitan dapat melihat manusia sedangkan manusia tidak dapat melihat mereka. Ia sebagai satu peringatan agar berhati-hati dari perancangan syaitan.


Cetak  
Wallahu a'lam