Buku Barakat Makkiyyah: Penilaian 4 (Hadis Palsu ke-3)

Soalan:

Muqaddimah Barakat Makkiyyah pada halaman 16 dinyatakan:

Sayyidina Abdullah bin Abbas RA berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang berkata: “Semoga Allah SWT membalas Muhammad SAW dengan apa-apa yang layak baginya maka dia telah meletihkan 70 malaikat selama 1000 hari (untuk menulis pahala baginya).” (Abu Nu’aim dll) Sementara gantinama dalam perkataan أهله (apa-apa yang layak baginya) boleh merujuk kepada Allah SAW ataupun Nabi Muhammad SAW.” (Barakat Makkiyyah, halaman: 16)

Penilaian:

Hadis ini diriwayatkan oleh al-Tabarani di dalam al-Mu’jam al-Awsath 235, dan di dalam al-Mu’jam al-Kabir 11509, Abu Nu’aim di dalam al-Hilyah 3/206, Ismail al-Asbahani di dalam al-Targhib wa al-Tarhib 2/331, al-Khila’ie di dalam al-Fawa’id al-Muntaqah 2/153 dan al-Khatib di dalam Tarikhnya 9/295.

Semuanya dari jalan Hani’ bin al-Mutawakkil yang berkata:

“Menceritakan kepada kami Mu’awiyah bin Soleh, daripada Ja’far bin Muhammad, daripada ‘Ikrimah, daripada Ibn ‘Abbas RA katanya: “Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang berkata: “Semoga Allah membalas (Nabi) Muhammad dengan apa-apa yang layak untuk baginda.” Dia akan menjadikan 70 malaikat yang menulis keletihan selama 1000 pagi.”

Di penghujung hadis ini, al-Tabarani berkata: “Hadis ini tidak diriwayatkan daripada ‘Ikrimah melainkan oleh Ja’far bin Muhammad. Tiada pula yang meriwayatkan daripada Ja’far melainkan Mu’awiyah bin Soleh. Hani’ bin al-Mutawakkil menyendiri dalam meriwayatkannya.”

Abu Nu’aim juga berkata di penghujung hadis ini: “Hadis ini gharib (ganjil) dari hadis ‘Ikrimah, Ja’far dan Mu’awiyah. Hani’ bin al-Mutawakkil al-Iskandarani menyendiri meriwayatkannya.”

Hani’ bin al-Mutawakkil ini pula adalah seorang yang bermasalah dalam periwayatan hadis. Ibn Hibban berkata: "dia memiliki banyak hadis-hadis yang mungkar, maka tidak boleh berhujjah dengannya."

Kata Abu Hatim al-Razi: “Aku sempat menemuinya, (tetapi) aku tidak menulis (mengambil hadis) daripadanya.” (Lihat Lisan al-Mizan 6/186)

Al-Albani memasukkan hadis ini di dalam kitabnya al-Dhaiefah (hdais-hadis lemah) dan berkata: “Mungkar.” (Hadis bilangan 5109)

Selain itu hadis ini juga memiliki jalan lain iaitulah:
Diriwayatkan oleh Muhammad bin Khalaf Waki’ di dalam Akhbar al-Qudha 3/273 dari jalan Ja’far bin Isa al-Hasani al-Qadhi yang berkata: “Menceritakan kepada kami Rasyid bin Sa’ad, daripada Mu’awiyah bin Soleh dengannya.”

Sanad ini juga adalah wahin (lemah). Tentang Ja’far bin ‘Isa, Abu Hatim berkata: “Seorang Jahmi (beraliran Jahmiyyah) lagi dhaief (lemah).”

Kata Abu Zur’ah: “Soduq.” (Lihat Mizan al-I’tidal 1/413).

Al-Zahabi juga menyebut beliau di dalam kitabnya al-Dhu’afa’ 1/133.

Oleh itu, tidak boleh berhujjah dengan hadis ini, Ia sebuah hadis Dhoief Jiddan (bersangatan lemah) dengan kedua-dua jalan.


Cetak  
Wallahu a'lam