Fiqh Bersama Non Muslim (1)

BOLEH Menggunakan Bekas Makanan Dan Minuman Non Muslim
 
HARUS memakan makanan dan meminum minuman non muslim dari kalangan Ahli Kitab (Yahudi dan Kristian), HARUS juga menggunakan bekas makanan mereka yang tidak dikenal-pasti bernajis. Kata Ibn 'Aqil:
 
لا تختلف الرواية في أنه لا يحرم استعمال أوانيهم ; وذلك لقول الله تعالى: وطعام الذين أوتوا الكتاب حل لكم وطعامكم حل لهم وروي عن عبد الله بن المغفل ، قال: دلي جراب من شحم يوم خيبر ، فالتزمته ، وقلت: والله لا أعطي أحدا منه شيئا . فالتفت ، فإذا رسول الله صلى الله عليه وسلم يبتسم. رواه مسلم ، وأخرجه البخاري بمعناه
 
Maksudnya: "Dan tidak ada perbezaan riwayat pada bahawasanya tidak diharamkan penggunaan bekas-bekas mereka (non muslim ahli kitab). Demikian itu berdasarkan firman Allah Taala: "Dan makanan mereka yang dikurniakan kitab adalah halal untuk kamu (umat Islam) dan makanan kamu (umat islam) adalah halal untuk mereka." Abdullah bin alMughaffal diriwayatkan pernah berkata: "pernah dilemparkan kepadaku satu bekas diperbuat daripada kulit dipenuhi lemak/minyak (ketika dikepung) pada hari peperangan Khaibar (perkampungan Yahudi). Maka aku mengambilnya seraya berkata: "Demi Allah, aku tidak akan berikan kepada seseorang sedikitpun dari makanan ini." Apabila aku berpaling, aku dapati Rasulullah SAW tersenyum." (Riwayat Muslim. Dimikian juga alBukhari dengan makna yang sama) (Lihat alMughniy oleh Ibn Qudamah)
 
Demikian juga imam Ahmad meriwayatkan Nabi SAW pernah memenuhi jemputan makan dari seorang Yahudi. Dan asal riwayat ini terdapat di sisi alBukhari. al-Imam alSyafie dan alBaihaqi meriwayatkan dengan Sanad yang Sahih di mana 'Umar bin alKhattab pernah berwudhu dari bekas berisi air milik seorang wanita kristian.

Cetak  
Wallahu a'lam