SDI 1209: Tongkat Khatib Hari Raya Musim Covid 19

Soalan:

Isu tongkat khutbah raya ustaz apa pandangan? Tak boleh buat gurauan? Termasuk mempersendakan agama?

Jawapan:

Bergurau atau alMizah المزاح dalam bahasa 'Arab adalah berlawanan dengan bersungguh-sungguh. al-Mizah seerti dengan alDa'abah (الدعابة) yang bermaksud bermain-main.

Nabi SAW bergurau dengan isteri baginda, dengan kanak-kanak dan dengan para sahabat. Banyak hadis yang menyebut tentang hal ini, hatta hadis Nabi bergurau ada di dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim. Ini menunjukkan asal bergurau adalah harus. Namun sama seperti perkara harus yang lain, ia ada batas yang perlu dijaga, sehinggakan para ulama menyatakan perbuatan berlebihan dalam bergurau, mencacatkan maruah, manakala tidak bergurau langsung menyalahi sunnah.

Oleh itu bergurau ada yang terpuji ada pula yang keji.

Apapun bergurau itu berlawanan dengan bersungguh-sungguh. Bukankah ibadah menuntut kesungguhan dan ketekunan? Ibadah menuntut pelakunya mengamalkan sebaik mungkin agar diterima oleh Allah SWT. Khutbah hari raya adalah ibadah, memegang tongkat ketika berkhutbah dianggap sunat di dalam mazhab Syafi’ie, ia adalah ibadah. Ia bukan satu perkara yang wajar dijadikan gurauan. Jika hal ini berlaku ia petanda cacat dan rosaknya pemahaman agama masyarakat, lebih malang ia dilakukan oleh orang-orang yang dewasa.

Lebih membimbangkan jika gurauan dalam perkara ibadah ini berlaku hasil dari menganggap ringan amal ibadah. Sudah pasti hal ini akan menjadikan pelakunya terjebak ke lembah yang lebih bahaya, iaitulah mempersendakan amalan agama. Semoga Allah melindungi kita semua daripada keburukan perbuatan-perbuatan golongan jahil.


Cetak  
Wallahu a'lam