Terjemahan Matn Abi Syuja' (3)

"فصل" والاستنجاء واجب من البول والغائط والأفضل أن يستنجي بالأحجار ثم يتبعها بالماء ويجوز أن يقتصر على الماء أو على ثلاثة أحجار ينقي بهن المحل فإذا أراد الاقتصار على أحدهما فالماء أفضل ويجتنب استقبال القبلة واستدبارها في الصحراء ويجتنب البول والغائط في الماء الراكد وتحت الشجرة المثمرة وفي الطريق والظل والثقب ولا يتكلم على البول والغائط ولا يستقبل الشمس والقمر ولا يستدبرهما.

Fasl

Dan istinjak adalah wajib dari buang air kecil dan besar, dan yang lebih afdhal beristinjak dengan batu-batu,  setelah itu disusuli dengan air. Harus juga berpada dengan air sahaja atau berpada dengan tiga ketul batu sahaja yang dapat menyucikan kawasan najis. Jika hendak berpada dengan menggunakan salah satunya sahaja, maka menggunakan air adalah lebih utama. Demikian juga hendaklah mengelak dari menghadap atau membelakangi kiblat ketika buang di tanah lapang, dan mengelak dari buang air kecil mahupun besar ke dalam air yang bertakung tanang, di bawah pokok berbuah, di jalanan, di teduhan, di dalam lubang dan tidak berkata-kata ketika buang air kecil dan besar dan tidak menghadap atau membelakangi ke matahari dan bulan.

"فصل" والذي ينقض الوضوء ستة أشياء: ما خرج من السبيلين والنوم على غير هيئة المتمكن وزوال العقل بسكر أو مرض ولمس الرجل المرأة الأجنبية من غير حائل ومس فرج الآدمي بباطن الكف ومس حلقة دبره على الجديد.

Fasl

Dan yang membatalkan wudhu itu enam perkara: apa-apa yang keluar dari dua jalan (qubul dan dubur), tidur dalam keadaan tidak tetap, hilang akal kerana gila atau sakit, seorang lelaki menyentuh wanita ajnabiah tanpa berlapik, menyentuh kemaluan manusia dengan telapak tangan dan menyentuh lingkaran dubur berdasarkan pandangan jadid.

"فصل" والذي يوجب الغسل ستة أشياء: ثلاثة تشترك فيها الرجال والنساء وهي التقاء الختانين وإنزال المني والموت وثلاثة تختص بها النساء وهي الحيض والنفاس والولادة.

Fasl

Dan yang mewajibkan mandi ada enam perkara: tiga berkongsi antara lelaki dan wanita iaitulah apabila bertemu dua khitan, keluar mani dan kematian. Manakala tiga lagi khas untuk wanita iaitulah haid, nifas dan wiladah.

"فصل" وفرائض الغسل ثلاثة أشياء: النية وإزالة النجاسة إن كانت على بدنه وإيصال الماء إلى جميع الشعر والبشرة وسننه خمسة أشياء: التسمية والوضوء قبله وإمرار اليد على الجسد والموالاة وتقديم اليمنى على اليسرى.

Fasl

Dan fardhu-fardhu mandi itu ada tiga: niat, menghilangkan najis jika ada di badan dan menyampaikan air ke seluruh rambut dan kulit. Sunat-sunat mandi pula ada lima: membaca basmalah, berwudhu sebelum mandi, melalukan tangan ke atas jasad, bersambungan dan mendahulukan anggota kanan sebelum anggota kiri.

"فصل" والاغتسالات المسنونة سبعة عشر غسلا: غسل الجمعة والعيدين والاستسقاء والخسوف والكسوف والغسل من غسل الميت والكافر إذا أسلم والمجنون والمغمى عليه إذا أفاقا والغسل عند الإحرام ولدخول مكة وللوقوف بعرفة وللمبيت بمزدلفة ولرمي الجمار الثلاث وللطواف وللسعي ولدخول مدينة الرسول صلى الله عليه وسلم.

Fasl

Dan mandi-mandi sunat ada tujuh belas: mandi dua hari raya, mandi untuk melaksanakan solat al-Istisqa’, khusuf, kusuf, mandi kerana memandikan jenazah, mandi setelah memeluk Islam, pulih dari gila, sedar dari pengsan, mandi ihram, mandi masuk ke kota Mekah, mandi kerana hendak wukuf di ‘Arafah, kerana hendak mabit di Muzdalifah, kerana hendak melontar tiga jamrah, kerana hendak tawaf, sa‘i dan mandi kerana memasuki Madinah.

"فصل" والمسح على الخفين جائز بثلاثة شرائط: أن يبتدئ لبسهما بعد كمال الطهارة وأن يكونا ساترين لمحل غسل الفرض من القدمين وأن يكونا مما يمكن تتابع المشي عليهما ويمسح المقيم يوما وليلة والمسافر ثلاثة أيام بلياليهن وابتداء المدة من حين يحدث بعد لبس الخفين فإن مسح في الحضر ثم سافر أو مسح في السفر ثم أقام أتم مسح مقيم ويبطل المسح بثلاثة أشياء: بخلعهما وانقضاء المدة وما يوجب الغسل.

Fasl

Dan menyapu di atas dua khuf adalah harus dengan tiga syarat: mula memakai dua khuf setelah sempurna taharah, kedua-dua khuf mestilah menutup bahagian basuhan fardhu kedua-dua kaki, kedua-dua khuf boleh digunakan untuk berjalan. Seorang yang bermuqim boleh menyapu selama sehari semalam manakala seorang musafir boleh menyapa selama tiga hari tiga malam. Tempoh sapuan bermula sebaik sahaja berhadas setelah memakai kedua-dua khuf. Jika seseorang menyapu dua khuf ketika dalam situasi hadr, setelah itu baru bermusafir, atau menyapunya ketika dalam situasi bermusafir, kemudian aqama, hendaklah dia sempurnakan sapuan sebagai seorang muqim. Pembatal sapuan ada tiga: menanggalkan kedua-dua khuf, tamat tempoh boleh sapuan dan perkara yang mewajibkan mandi.


Cetak  
Wallahu a'lam