Kepentingan Taharah di Dalam Islam
Allah SWT berfirman kepada Rasul-Nya Muhammad SAW di awal perintah berdakwah:
وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ
Maksudnya: “Dan pakaianmu, maka bersihkanlah ia.” (al-Mudatthir: 4)
Baginda Nabi SAW pula bersabda:
الطُّهورُ شَطرُ الإيمانِ
Maksudnya: “Kebersihan itu adalah sebahagian daripada iman.” (Hadis riwayat Muslim 223 dari hadis Abu Malik al-Asy‘ariy RA)
Ibn Rajab di dalam Jami’ al-‘Ulum wa al-Hikam 2/7 menyatakan: “Yang benar menurut kebanyakan ulama bahawa yang dimaksudkan dengan الطُّهورُ di sini ialah bersuci dengan menggunakan air dari hadas-hadas.”
Allah SWT Sayang Kepada Mereka Yang Membersihkan Diri
Allah SWT berfirman:
إِنَّ اللهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bertaubat dan suka kepada orang-orang yang bersuci.” (al-Baqarah: 222) Di dalam surah al-Taubah, Allah SWT memuji orang-orang yang bersuci dengan firman-Nya:
فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ
Maksudnya: “Padanya beberapa orang lelaki yang suka bersuci dan Allah sayang kepada orang-orang yang bersuci.” (al-Taubah: 108)
Pengertian Taharah
Pada bahasa taharah bermaksud suci dan bersih dari kotoran.[1] Pada istilah pula ia bermaksud: “Menghilangkan hadas dan apa-apa yang semakna dengannya dan menghilangkan kotoran.”[2]
Berdasarkan pengertian ini, kalimah taharah yang dituturkan boleh membawa dua makna iaitulah;
- Memaksudkan ketiadaan kotoran najis yang merujuk kepada taharah badan, pakaian dan tempat.
- Memaksudkan terangkatnya hadas yang merujuk kepada taharah dengan wudhu’ dan mandi hadas.
Jenis-Jenis Taharah
Taharah jika dilihat dari sudut tempat, terbahagi kepada dua:
- Taharah Batin (الطهارة الباطنة) iaitulah taharah atau kesucian jantung hati dari kesyirikan, kedengkian dan kebencian terhadap orang-orang yang beriman.
- Taharah Hissi (الطهارة الحسية) iaitulah taharah dari hadas dan najis.
Taharah dari sudut pembahagian adalah seperti berikut:
Pertama: Taharah dari hadas. Ia terdapat tiga jenis:
1. Taharah besar (الطهارة الكبرى) iaitulah dengan mandi.
2. Taharah kecil () iaitulah dengan berwudhu.
3. Taharah ganti kepada taharah besar dan kecil, iaitulah
Kedua: Taharah dari kotoran. Ia terdapat tiga jenis:
1. Taharah
2. Taharah sapuan.
3. Taharah
Pengertian Hadas Dan Jenis-jenisnya
Pada bahasa hadas berasal dari kalmah al-Huduth (الحدوث) yang bermaksud keberadaan sesuatu yang sebelumnya tiada. Ia boleh juga bermaksud الأمرِ الحادِثِ المنكَرِ iaitulah perkara yang bukan kebiasaan dan tidak dikenali. Dari maksud ini terungkap ayat: مُحدَثاتُ الأمورِ iaitulah perkara-perkara yang direka.[4]
Kalimah hadas dari sudut istilah pula bermaksud: “Sifat yang berada di badan yang menghalang dari didirikan solat dan seumpamanya, terdiri dari perkara yang disyaratkan bersuci.”[5]
Jenis-Jenis Hadas
Hadas terdapat dua jenis:
- Hadas kecil (الحدث الأصغر) iaitulah yang mewajibkan wudhu, seperti buang anir kecil dan besar. Demikian juga kentut.
- Hadas besar (الحدث الأكبر) iaitulah yang mewajibkan mandi seperti bagi orang yang melakukan hubungan jimak atau berlaku.
------------------------------------------
[1] Lihat Lisan al-‘Arab oleh Ibn al-Manzhur RH
[2] Lihat al-Majmu’ oleh al-Imam al-Nawawi RH
[3] Lihat Bidayah al-Mujtahid oleh Ibn Rusyd dan al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh oleh al-Zuhaili.
[4] Lihat Lisan al-‘Arab oleh Ibn al-Manzhur RH
[5] Lihat Hasyiah al-Dusuqi