Jenis-Jenis Jampian

  • JENIS-JENIS JAMPIAN

3.1)     JAMPIAN YANG DIBENARKAN SYARA’ adalah yang terdiri dari jampian yang diambil dari al-Quran dan al-Sunnah atau  apa-apa doa ma’ruf yang tidak menyalahi al-Quran dan al-Sunnah. Yang dilakukan oleh orang-orang soleh dan taqwa. Jampian jenis ini dibenarkan di dalam syara’.

3.2)     JAMPIAN YANG TIDAK DIBENARKAN SYARA’ adalah setiap yang terdiri dari perkataan yang tidak jelas dan tidak difahami maksudnya, demikian juga lafaz-lafaz yang tidak diketahui dan pertuturan yang berat lagi tidak jelas, ia termasuk dari al-Tolasim[1] al-Syirkiyyah (الطلاسم الشركية). Dilakukan oleh wali-wali syaitan dan dari para pengikutnya. Jampian jenis ini diharamkan termasuklah haram menjampi dengannya atau mendatangi orang yang menjampi dengannya.

3.3)     Perbezaan antara jampian yang dibenarkan dengan yang tidak dibenarkan dijelaskan oleh al-Khattabiy RH dengan katanya:

Maksudnya: “Perbezaan antara jampian yang tidak dibenarkan terdiri dari jampian al-‘Azzamin dan Ashab al-Nusr yang mendakwa dapat menguasai jin untuk berkhidmat kepada mereka dengan jampian yang diarahkan oleh Nabi SAW dan baginda mengharuskan penggunaannya iaitulah dengan menggunakan Qawari’ al-Quran (ayat-ayat al-Quran yang memberi tamparan hebat kepada jin dan syaitan) dan dengan ayat-ayat perlindungan yang terdapat di dalamnya Zikrullah dan Nama-Nama Allah yang dibaca oleh orang-orang soleh lagi terpilih  dan memiliki hati budi yang murni. Semua ini dapat menjadikan sebab memperolehi kesembuhan dengan izin Allah SWT. ia adalah perubatan kerohanian. Jampian sebeginilah yang banyak berlaku pada zaman-zaman terdahulu yang orang-orangnya dari kalangan mereka yang soleh. Dengannya terhasil kesembuhan dan terhindar beberapa bala’. Apabila telah hampir tiada golongan seperti ini, orang ramai menjumpai doktor jasmaniy ketikamana mereka tidak mendapati dari doktor rohaniy apa-apa yang dapat mendatangkan faedah kepada tubuh badan dari penyakit-penyakit dan racun-racun dengan sebab ketiadaan ciri-ciri yang dahulunya dihimpun oleh para penjampi dengan doa-doa yang baik dan keberkatan-keberkatan yang ada padanya.”[2]

 

[1] Al-Tolasim الطلاسم di dalam kamus al-Ghaniy dinyatakan:

خَطَّ طَلاَسِمَ: مَا يَخُطُّهُ السَّاحِرُ مِنْ خُطُوطٍ بِهَا أَلْغَازٌ غَامِضَةٌ وَمُبْهَمَةٌ، يَدَّعِي أَنَّهَا تَرُدُّ الأَذَى وَتُسَاعِدُ عَلَى قَضَاءِ الْحَاجَاتِ فَكَّ طِلْسَمَهُ أَوْ طَلاَسِمَهُ: وَضَّحَهُ، فَسَّرَهُ

Iaitulah garisan-garisan yang kabur dan tidak jelas (maksudnya) yang dilukis oleh ahli sihir, dengan dakwaan perkara itu dapat menolak keburukan dan membantu menunaikan hajat-hajat.  Di dalam al-Ra’id (الرائد) dinyatakan:

طلسم

ج طلاسم. 1-خطوط وأعداد يستعملها السحرة. 2-من الكلام أو نحوه: الغامض، كاللغز

Iaitulah garisan-garisan dan nombor-nombor yang digunakan oleh ahli-ahli sihir. Kalimah mufradnya ialah al-Tolsam الطلسم, termasuk di dalamnya perkataan-perkataan yang tidak jelas atau yang seumpamanya.

[2] A’lam al-Hadis Syarh Sahih al-Bukhari 2/1120.


Cetak  
Wallahu a'lam