Oleh: al-Syeikh Khalid bin ‘Abdul Aziz al-Huwaisin
Terjemah maksud: Mohamad Abdul Kadir Sahak
41. Harus berkorban dgn binatang yg terkoyak telinga.
42. Jika ketika membeli binatang korban dlm keadaan sihat. Stlh itu berlaku aib pd binatang ketika dlm penjagaannya, harus berkorbang dgn binatang tersebut.
43. Jika seseorg membeli binatang korban, stlh itu binatang tersebut dicuri atau hilang, dia pula tidak mendapatinya atau menjumpainya semula melainkan pd penghujung bulan Zulhijjah, athar-athar dr Salaf menunjukkan mereka menyembelihnya dgn niat korban.
44. Waktu akhir sembelih korban ialah tenggelam matahari hari ke-13 Zulhijjah.
45. Riwayat dr sebahagian salaf spt alHasan yg kononnya menyembelih korban sehingga awal Muharram adalah pandangan yg asing dan tidak dijadikan sandaran.
46.sbhgian ulama menukilkan tlh berlaku ijmak tidak boleh menjual daging korban.
47. Termasuk amalan afdhal, korban diagih-agihkan sbhgiannya dan disimpan sebahagian yg lainnya.
48. Anggapan masyhur dlm kalangan org ramai spt wajib menjadikan 1/3 sbg hadiah, 1/3 utk keperluan sendiri dan 1/3 utk sedekah adlh anggapan yg tidak berdasarkan dalil.
49. Jika tidak diagih-agihkan daging korban sama-sekali. Sah korban tersebut dan ia suatu yg harus.
50. Tidak boleh memberi sesuatupun dr bahagian binatang korban kpd tukang lapah sbg imbuhan kerja lapahnya krn ada hadis sahih ttg larangan ini.
51. Harus sembelihan korban dilakukan pd siang mahupun malam hari.