SDI 1256: Wajib Anggota Bomba Membatalkan Solat Untuk Membantu Seorang Muslim Mahupun Non Muslim Yang Terancam Keselamatannya

Soalan:

Bagi anggota bomba, panggilan kecemasan tidak mengenal waktu. Kadangkala awal pagi, kadangkala siang hari. Seringkali juga, ketika anggota bomba sedang bersiap untuk solat, panggilan kecemasan berkumandang. Lalu terpaksa solat ditangguhkan dahulu sehingga keadaan kembali tenang.
 
Persoalannya, apakah dibolehkan syara’ sekiranya anggota bomba yang sedang solat memberhentikan solat semata-mata kerana bergegas menghadiri operasi kecemasan? Sekiranya boleh, apakah kaedah yang paling sempurna untuk keluar dari solat dan bagaimana untuk menyambungnya semula setelah selesai operasi? Apakah ia perlu mengulang semula solat daripada awal atau hanya menggantikan baki solat yang ditinggalkan? Mohon penjelasan ustaz.

Jawapan:

Pada asalnya, apabila seseorang telah memulakan solatnya, haram baginya membatalkan solat tersebut dengan sengaja tanpa ada keperluan yang mendesak. Namun apabila ada keperluan yang mendesak, boleh pula seseorang membatalkan solatnya bahkan kadang-kala sampai ke tahap wajib membatalkan solat jika ia membabitkan keselamatan nyawa seperti menyelamatkan orang yang sedang lemas, terbakar, kanak-kanak dalam bahaya, orang buta yang akan terjatuh ke dalam lubang dan seumpamanya.

al-'Izz bin 'Abd alSalam berkata di dslam Qawa'id alAhkam: "Qa'idah pada mempertimbangkan antara alMasalih dan alMafasid... contoh yang ke lapan: mengutamakan menyelamat seorang yang lemas berbanding menunaikan solat, kerana menyelamatkan orang-orang yang sedang lemas di sisi Allah adalah lebih utama dari menunaikan solat. Demikian juga (tindakan seperti itu) dapat menghimpunkan dua maslahah (kebaikan) iaitulah menyelamatkan orang lemas kemudian menunaikan solat..." (Qawa'id alAhkam Fi Islah alAnam 1/96)

Di dalam Kassyaf alQina', alBahuti menyatakan wajib menahan seorang kafir yang dipelihara nyawanya kerana berstatus zimmi atau dalam perjanjian perdamaian dari terjatuh ke dalam telaga dan seumpamanya seperti dari seekor ular yang hendak mematuknya sama seperti menahan seorang muslim dari hal-hal sedemikian.

Di dalam alMausu'ah alFiqhiyyah 31/183 dinyatakan:

إغاثة الغريق والعمل على إنجائه من الغرق : واجب على كل مسلم ، متى  استطاع  ذلك .
يقول الفقهاء : يجب قطع الصلاة لإغاثة غريق إذا قدر على ذلك، سواء أكان الصلاة فرضا أم نفلا ، وسواء استغاث الغريق بالمصلي ، أو لم يعيّن أحدا في استغاثته ، حتى ولو ضاق وقت الصلاة ؛ لأن الصلاة يمكن تداركها بالقضاء ، بخلاف الغريق
 
Maksudnya: "Membantu orang lemas dan bekerja untuk membebaskannya dari lemas adalah wajib ke atas setiap muslim jika dia mampu. Kata para fuqaha': "Wajib membatalkan solat untuk membantu orang lemas apabila mampu melakukannya, sama ada solat itu fardhu mahupun sunat, sama ada yang lemas itu meminta tolong kepada seorang yang sedang solat atau tidak menyebut siapa yang diminta menolongnya itu. Sekalipun jika waktu solat telah hampir tamat (wajib membantu orang tersebut) kerana solat itu boleh ditunaikan secara qadha, berbeza dengan orang lemas (tiada lagi gantinya jika dibiar lemas).
 
Adapun kaedah atau cara membatalkan solat, ia boleh dilakukan dengan segera memberi salam sebaik sahaja menerima tugas melaksanakan operasi keselamatan, sama ada ketika berdiri atau lainnya berdasarkan hadis: وتحليلها التسليم yang bermaksud: "keluar dari solat adalah dengan memberi salam." 
 
Setelah selesai operasi, hendaklah anggota bomba tersebut menunaikan semula solat yang dibatalkannya itu dari mula di dalam waktu jika waktu solat masih berbaki dan qadha solat tersebut setelah selesai operasi jika waktu telah tamat. Jika solat yang sibatalkan itu memiliki pasangan jamak, maka anggota bomba terbabit boleh menjamakkan solat di waktu kedua, tanpa qasar.

Cetak  
Wallahu a'lam