SDI 1197: Hukum Mandi Hari Jumaat

Soalan:

Ustaz.. kalau ustaz ada masa mohon ustaz tulis sikit perbahasan hukum mandi di hari Jumaat. apa pun sy akan follow ustaz di dlm Fb dan Telegram. sy follower ustaz yg setia..

Jawapan:

Para ulama berbeza pandangan tentang mandi pada hari Jumaat. Secara ringkas perbahasannya: 

1. Majoriti ulama termasuk ulama mazhab Hanafi, Maliki, Syafi'ie dan Hambali mengatakan SUNAT. Bahkan Ibn Abd alBarr di dalam alTamhid mendakwa telah berlaku ijma' akan hukum ini. 

Namun Ibn Rusyd di dalam Bidayah alMujtahid menyatakan sunat mandi Jumaat ini adalah pandangan majoriti dengan sebab adanya mazhab alZahiri yang berpandangan wajib. Ibn Qudanah pula di dalam alMughniy selepas menyatakan digalakkan (يستحب) bagi sesiapa yang akan hadir solat Jumaat untuk mandi, memakai dua helai pakaian bersih dan berwangian, berkata:

فإنَّه إجماعٌ، حيث قال عمر لعثمان: أيَّة ساعة هذه؟ فقال: إني شُغلتُ اليوم فلم أنقلبْ إلى أهلي حتى سمعتُ النداء، فلم أزدْ على الوضوء، فقال له عمر: والوضوء أيضًا وقد علمتَ أنَّ رسولَ الله صلَّى اللهُ عليه وسلَّم كان يأمر بالغسل؟! ولو كان واجبًا لردَّه، ولم يَخْفَ على عثمان وعلى مَن حَضَر من الصحابة

Maksudnya: "Sesungguhnya ia (mandi, memakai pakaian bersih dan berwangian) adalah ijma', kerana 'Umar telah berkata kepada 'Uthman (ketika 'Uthman masuk ke masjid pada hari Jumaat sebelum mandi terlebih dahulu): "Waktu apakah ini?" Jawab 'Uthman: "Hari ini aku kesibukan, aku tidak lakukan lebih dari hanya berwudhu." Lalu 'Umar berkata: "Wudhu sahaja, sesungguhnya kamu telah tahu bahawa Rasulullah SAW dahulunya telah memerintahkan mandi (untuk hadir Jumaat)?" 

Kata Ibn Qudamah: "Jika mandi untuk hadir Jumaat  itu wajib, sudah pasti 'Umar akan menyuruh 'Uthman balik untuk mandi kerana 'Umar tidak takutkan 'Uthman dan sahabat lain yang ada." 

al-Imam al-Nawawi menyatakan:

( الصحيح ) المنصوص - وبه قطع المصنف والجمهور- يسن لكل من أراد حضور الجمعة , سواء الرجل والمرأة والصبي والمسافر والعبد وغيرهم لظاهر حديث ابن عمر , ولأن المراد النظافة , وهم في هذا سواء , ولا يسن لمن لم يرد الحضور , وإن كان من أهل الجمعة لمفهوم الحديث ولانتفاء المقصود ولحديث ابن عمر أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: من أتى الجمعة من الرجال والنساء فليغتسل, ومن لم يأتها فليس عليه غسل من الرجال والنساء. رواه البيهقي بهذا اللفظ بإسناد صحيح

Maksudnya: “Yang sahih lagi yang mansus – dan inilah yang diputuskan oleh penulis (al-Muhazzab) dan majoriti ulama – disunatkan kepada setiap orang yang hendak menghadiri Jumaat sama ada lelaki atau perempuam, kanak-kanak mahupun seorang yang bermusafir, seorang hamba dan selain mereka berdasarkan zahir hadis Ibn ‘Umar, kerana yang dikehendaki adalah kebersihan, mereka semua dalam persoalan ini adalah sama. Tidak disunatkan sesiapa yang tidak mahu menghadiri Jumaat, sekalipun ia dari kalangan orang yang wajib hadir  Jumaat berdasarkan kefahaman hadis dan ternafinya maksud (bertujuan membersihkan diri) berdasarkan hadis Ibn ‘Umar bahawa Nabi SAW bersabda: “Sesiapa yang menghadiri Jumaat dari kalangan orang-orang lelaki dan perempuan, maka hendaklah dia mandi. Sesiapa yang tidak menghadirinya maka tidak perlu mandi dari kalangan lelaki dan wanita” yang telah diriwayatkan oleh al-Baihaqi dengan lafaz ini dengan sanad yang sahih.” 

2. Disunatkan bagi sesiapa yang akan hadir Jumaat dan mereka yang dari kalangan ahli Jumaat, namun tidak hadir kerana ada halangan atau keuzuran. Ini kerana, asalnya orang yang tidak hadir Jumaat kerana ada keuzuran disyariatkan ke atasnya solat Jumaat dan mandi Jumaat. Apabila ia tidak dapat melakukan salah satunya (hadir Jumaat), maka wajar tidak turut meninggalkan satu lagi perkara yang disyariatkan ke atasnya iaitulah mandi Jumaat. 

3. Tidak disunatkan melainkan ke atas orang yang wajib hadir Jumaat. 

4. Disunatkan ke atas setiap orang sama ada yang akan hadir Jumaat atau tidak. Kerana hari Jumaat seperti hari raya. (Lihat al-Majmu oleh al-Nawawi 4/405-406 bersama tahkik Muhammad Najib al-Muti’ie, Maktabah al-Irsyad, Mekah)   

InsyaAllah pandangan yang lebih kuat ialah Sunat mandi pada hari Jumaat bagi sesiapa yang hendak menghadiri solat Jumaat sama ada lelaki mahupun perempuan berdasarkan hadis:

غُسْلُ يَوْمِ الْجُمُعَةِ واجبٌ عَلَى كُلِّ محتلمٍ

Maksudnya: “Mandi hari Jumaat adalah wajib ke atas setiap orang baligh.” (al-Bukhari) 

Ibn Battal ketika mensyarahkan hadis ini mengatakan maksud “wajib” di dalam hadis ini ialah wajib pada sunnah dan dalam bab akhlak yang mulia. Seperti kamu berkata (kepada sahabat kamu dalam bentuk penegasan); “Wajib (ke atasku memelihara) hak kamu dan berbuat baik kepada kamu (وجب حقك وبرك).” Ia memaksudkan kemuliaan akhlak yang akan diberikan kepada sahabatnya itu. Kadang-kala terdapat lafaz wajib yang bukan memaksudkan fardhu seperti dalam hadis “solat witir itu adalah wajib” sedangkan majoriti ulama berpandangan ia bukan fardhu.” (Syarh Sahih al-Bukhari oleh Ibn Battal, terjemahan dengan sedikit olahan semula)

Al-Khattabi berkata:

معناه وجُوبُ الاخْتِيار والاسْتِحْباب، دون وُجُوب الفَرْض؛ وإنّما شَبَّهَه بالوَاجب تَأكِيدًا، كما يَقُول الرَّجُل لصَاحِبه: حَقُّك علَىَّ واجبٌ، وأنا أُوجبُ حَقَّك، وليسَ ذلك بمعنَى اللُّزُوم الذي لا يَسَع غيره، يَدلُّ عليه الأحاديث الأُخَرُ

Maksudnya: “Maknanya ialah kewajipan pilihan dan suatu galakan bukan kewajipan fardhu, sebaliknya ia diumpamakan dengan wajib sebagai penegasan seperti seorang lelaki berkata kepada sahabatnya: “Hak kamu atasku adalah wajib” (atau) “Aku mewajibkan hak kamu (atas tanggung jawab ku). Ia bukan bermaksud wajib yang tidak ada pilihan lain, yang dibuktikan dengan hadis-hadis lain.” (Lihat Bazl al-Majhud fi Hall Abi Daud oleh al-‘Allamah al-Muhaddith al-Kabir al-Syeikh Khalil Ahmad al-Saharanfuri (W1346H) bersama komentar oleh al-‘Allamah Muhammad Zakaria bin Yahya al-Kandahlawi 3/75, cetakan Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirul Lebanon)

Kata al-Syarbini di dalam Mughniy al-Muhtaj:

صرف هذه الأحاديث عن الوجوب خبر (من توضأ يوم الجمعة فبها ونعمت، ومن اغتسل فالغسل أفضل) رواه الترمذي وحسنه، قوله: (فبها): أي بالسنة أخذ: أي بما جوزته من الوضوء مقتصرا عليه، ونعمت الخصلة أو الفعلة، والغسل معها أفضل، وخبر (من توضأ فأحسن الوضوء، ثم أتى الجمعة فدنا واستمع وأنصت، غفر له ما بينه وبين الجمعة وزيادة ثلاثة أيام

Maksudnya: “Memalingkan hukum wajib dari hadis-hadis ini ialah khabar (hadis Nabi SAW): “Sesiapa yang berwudhu pada hari Jumaat, maka dia telah melakukan sunnah dan satu ciri-ciri yang baik. Sesiapa yang mandi, maka ia lebih utama.” Demikian juga khabar (hadis): “Sesiapa yang berwudhu dan memperbaikkan wudhunya, kemudian hadir solat Jumaat, menghampirkan diri (dengan imam) dan mendengar khutbah dan mendiamkan diri. Diampunkan dosanya antara hari itu hingga Jumaah berikutnya ditambah lagi tiga hari.”  


Cetak  
Wallahu a'lam