Bolehkah Beri Zakat Di Tempat Lain Dari Tempat Seseorang Mendapatkan Rezeki?

Soalan: 

Bolehkah memberi zakat ke tempat lain dari tempat ttinggal kita?

Jawapan:

  • Terdapat perbezaan pendapat ulama dalam persoalan ini. Sebahagian melarang memindahkan zakat dari satu negeri ke negeri yang lain. Dalil yang digunakan ialah hadis Nabi SAW:

تُؤْخَذُ مِنْ أَغْنِيَائِهِمْ وَتُرَدُّ عَلَى فُقَرَائِهِمْ

Maksudnya:  “(Zakat) itu diambil dari orang-orang yang kaya dalam kalangan mereka dan diserahkan kepada orang-orang miskin dalam kalangan mereka.”

Hadis ini menunjukkan zakat orang kaya sesuatu tempat dikembalikan kepada orang-orang miskin di tempat yang sama. Namun Ibn Daqiq al-‘Ied ketika menyebut pandangan ini dengan pendalilan ini menjawab:

وَفِيهِ عِنْدِي ضَعِيفٌ. لِأَنَّ الْأَقْرَبَ أَنَّ الْمُرَادَ: يُؤْخَذُ مِنْ أَغْنِيَائِهِمْ مِنْ حَيْثُ إنَّهُمْ مُسْلِمُونَ، لَا مِنْ حَيْثُ إنَّهُمْ مِنْ أَهْلِ الْيَمَنِ. وَكَذَلِكَ الرَّدُّ عَلَى فُقَرَائِهِمْ، وَإِنْ لَمْ يَكُنْ هَذَا هُوَ الْأَظْهَرُ فَهُوَ مُحْتَمَلٌ احْتِمَالًا قَوِيًّا. وَيُقَوِّيهِ: أَنَّ أَعْيَانَ الْأَشْخَاصِ الْمُخَاطَبِينَ فِي قَوَاعِدِ الشَّرْعِ الْكُلِّيَّةِ لَا تُعْتَبَرُ. وَقَدْ وَرَدَتْ صِيغَةُ الْأَمْرِ بِخِطَابِهِمْ فِي الصَّلَاةِ. وَلَا يَخْتَصُّ بِهِمْ قَطْعًا - أَعْنِي الْحُكْمَ - وَإِنْ اخْتَصَّ بِهِمْ خِطَابُ الْمُوَاجَهَةِ

Maksudnya: “Pada pandangan ini, di sisi ku lemah. Kerana yang lebih hampir yang dikehendaki dari sabda baginda: “(diambil) dari orang kaya mereka” dari sudut mereka orang muslim, bukan dari sudut mereka orang-orang Yaman (hadis disabdakan ketika baginda mengutus Mu‘az ke Yaman). Demikian juga dikembalikan zakat itu kepada orang miskin dari kalangan mereka (dari kalangan orang Islam). sekalipun jika kefahaman ini bukan yang paling jelas/zahir, namun ia adalah kemungkinan yang kuat. Ia dikuatkan berdasarkan diri individu-individu yang diarahkan perintah tidak diambil kira dalam kaedah-kaedah syara’ kulliyyah. (dalam hadis yang sama) terdapat juga perintah menunaikan solat kepada mereka, akan tetapi pasti perintah wajib menunaikan solat tidak dikhususkan kepada mereka, sekalipun hadis ini dikhususkan kepada mereka.” (Ihkam al-Ihkam Syarh ‘Umdah al-Ahkam 1/376 oleh Ibn Daqiq al-‘Ied, cetakan Matba‘ah al-Sunnah al-Muhammadiyyah)

  • Ramai dari kalangan ulama yang membenarkan memindah zakat dari satu negeri ke negeri yang lain jika ada keperluan dan maslahah. Inilah pandangan ulama Hanafi (Tabyiin al-Haqa-iq 1/305), ulama Maliki, kata al-Qarafi:

إنْ كان فيه- أي بَلَدِه- مُستحِقٌّ، لكنْ حاجةُ غَيرِه أشدُّ، نقَلَها كما نقَلَ عُمَرُ رَضِيَ اللهُ عنه زكاةَ مِصرَ إلى الحِجازِ

Maksudnya: “Jika di dalam negerinya terdapat orang yang berhak (menerima zakat), akan tetapi orang lain (yang berada di negeri lain) lebih berhajat, (boleh) dia memindahkan zakatnya itu sepertimana ‘Umar RA telah memindahkan zakat Mesir ke Hijaz.” (al-Zakhirah oleh al-Qarafi 3/152)

Ini juga pandangan Ahmad berdasarkan salah satu riwayat daripadanya (al-Furu’ oleh Ibn al-Muflih 4/262) dan pandangan Ibn Taimiyyah dengan katanya:

يجوزُ نقْلُ الزَّكاةِ وما في حُكمِها؛ لمصلحةٍ شرعيَّة

Maksudnya: “Harus memindahkan zakat dan yang sama hukum dengannya jika ada maslahah syar’iyyah.” (al-Ikhtiyarat al-Fiqhiyyah: 453)

Pandangan ini juga merupakan pandangan sebahagian ulama mazhab Syafi‘ie. Kata al-Qalyubi di dalam al-Hasyiah ‘Ala Syarh al-Minhaj:

القول الثاني: يجوز النقل وتجزئ، واختاره جماعة من أصحاب الشافعي، كابن الصلاح، وابن الفركاح، وغيرهم، قال شيخنا تبعا لشيخنا الرملي: ويجوز للشخص العمل به في حق نفسه، وكذا يجوز العمل في جميع الأحكام بقول من يثق به من الأئمة، كالأذرعي والسبكي والإسنوي على المعتمد

Makmsudnya:  “Pandangan kedua: “Harus memindahkan (zakat) dan sah. Sekumpulan ulama dari kalangan Ashab (mazhab) Syafi‘ie telah memilih pandangan ini seperti Ibn al-Salah, Ibn al-Farkah dan selain mereka. Kata syeikh kami, sebagai mengikut syeikhnya al-Ramli: “Harus bagi seseorang beramal dengan pandangan ini pada hak dirinya sendiri, demikian juga harus beramal pada semua hukum-hakam dengan pandangan seseorang yang dia percayai dari kalangan para imam seperti al-Azra‘ie, al-SUbki, al-Isnawi berdasarkan yang muktamad.”  (Hasyiah Qalyubi wa ‘Umairah 3/204, cetakan 1415H/1995M, Dar al-Fikr, Beirut.)

            Kata al-Dimyati (W1300H) di dalam Hasyiah I‘anah al-Talibin:

لَكِنْ قَالَ بَعْضُهُمْ: لَهُ صَرَفَ زكَاَتَهُ فِيْ أَيِّ مَحَلٍّ شَاءَ؛ لِأَنَّ مَا فِيْ الذِّمَّةِ لَيْسَ لَهُ مَحَلٌّ مَخْصُوْصٌ وَهُوَ الْمُعْتَمَدُ

Maksudnya: “Akan tetapi sebahagian mereka (dari kalangan ulama mazhab Syafi‘ie) berkata: “Seseorang boleh mengeluarkan zakatnya di mana-mana tempat yang dikehendaki. Ini kerana apa yang berada dalam tanggungannya tiada padanya tempat tertentu (untuk dilaksanakan), inilah yang muktamad.” (Hasyiah I‘anah al-Talibin, 2/329)

Antara dalil pandangan yang mengatakan boleh memindahkan zakat dari satu tempat ke tempat yang lain ialah:

  • Keumuman firman Allah SWT:

۞إِنَّمَا ٱلصَّدَقَٰتُ لِلۡفُقَرَآءِ وَٱلۡمَسَٰكِينِ وَٱلۡعَٰمِلِينَ عَلَيۡهَا وَٱلۡمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمۡ وَفِي ٱلرِّقَابِ وَٱلۡغَٰرِمِينَ وَفِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَٱبۡنِ ٱلسَّبِيلِۖ فَرِيضَةٗ مِّنَ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٞ ٦٠

Maksudnya: “Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para mu´allaf yang dibujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan untuk mereka yuang sedang dalam perjalanan, sebagai suatu ketetapan yang diwajibkan Allah, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (al-Taubah: 60)

            Keumuman ayat ini menunjukkan keharusan mengeluarkan zakat kepada golongan yang berhak, sekalipun mereka tidak berada di tempat diperolehi harta. (Lihat Tabyin al-Haqa-iq oleh al-Zaila‘ie 1/305)

  • Hadis daripada Qabishah bin Mukhariq al-Hilali (قَبِيصةَ بنِ مُخارقٍ الهِلاليِّ) RA yang berkata:

تَحَمَّلْتُ حَمالَةً، فأتَيْتُ رَسولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ أسْأَلُهُ فيها، فقالَ: أقِمْ حتَّى تَأْتِيَنا الصَّدَقَةُ، فَنَأْمُرَ لكَ بها...

 Maksudnya: “Aku memikul hamalah (tanggungan)[1]. Maka aku datang berjumpa dengan Rasulullah SAW memohon pertolongan. Baginda bersabda: “bangun kamu, sehinggalah sampai kepada kita pemberian sedekah, agar dapat kami perintahkan diberikan kepada kamu…”   (HR Muslim)

            Hadis ini menunjukkan baginda Nabi SAW menunggu sampainya sedekah atau zakat yang dikutip dari kabilah-kabilah Arab yang berbagai ke Madinah untuk diagihkan kepada mereka yang berhak. (Lihat al-Ihkam Syarh Usul al-Ahkam oleh Ibn Qasim 2/178 dan lihat juga Nail al-Awthar 4/171)  

  • Athar yang warid dari Tawus yang berkata:

قَالَ مُعَاذٌ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ لِأَهْلِ الْيَمَنِ ائْتُونِي بِعَرْضٍ ثِيَابٍ خَمِيصٍ أَوْ لَبِيسٍ فِي الصَّدَقَةِ مَكَانَ الشَّعِيرِ وَالذُّرَةِ أَهْوَنُ عَلَيْكُمْ وَخَيْرٌ لِأَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْمَدِينَةِ

Maksudnya:  “Kata Mu‘az RA kepada penduduk Yaman: “bawakan kepadaku barang-barang pakaian khamis sebagai sedekah (zakat), menggantikan barli dan jagung adalah lebih ringan ke atas kamu semua dan lebih bagus untuk para sahabat Nabi SAW di Madinah.” (Hadis ini diriwayatkan oleh al-Bukhari di dalam Sahihnya secara mu‘allaq. Kata Ibn Hajar al-‘Asqalani RH: “Ta’liq ini Sahih al-Isnad kepada Tawus. Akan tetapi Tawus tidak mendengar dari Mu‘az, maka hukumnya munqati’… melainkan al-Bukhari mendatangkan athar ini pada kedudukan berhujah dengannya, menjadikan athar ini kuat di sisi al-Bukhari.”)

--------------------------------- 

[1] Ibn ‘Athir di dalam al-Nihayah 1/442 berkata:

الحَمالةُ- بالفتْح: ما يتحمَّلُه الإنسانُ عَن غَيرِه من دِيَةٍ أو غرامةٍ؛ مثل أن يقَع حَربٌ بين فريقينِ تُسفَكُ فيها الدِّماءُ، فيدخُلُ بينهم رجلٌ يتحمَّلُ دياتِ القتلى ليُصلحَ ذات البَينِ، والتحمُّل: أنْ يحمِلَها عنهم على نفْسِه

Maksudnya: “Hamalah ialah apa-apa yang dipikul oleh seseorang insan bagi pihak orang lain terdiri dari diat atau gharamiah seperti berlaku perkelahian antara dua kumpulan sehingga berlaku pertumpahan darah. Lalu seorang lelaki mengambil tanggungjawab memikul diyat mangsa yang terbunuh untuk memperelokkan hubungan. Maka al-Tahammul: iaitulah dia mengambil tanggungjawab bagi pihak mereka.”


Cetak  
Wallahu a'lam