Kata al-Imam al-Rafi'ie RH:
وإذا أوجبنا الفدية على الشيخ فلو كان معسرا هل تلزمه إذا قدر فيه قولان كما ذكرنا في الكفارة
maksudnya: "Dan apabila kami mewajibkan fidyah ke atas seorang tua (yang tidak mampu puasa), jika dia seorang yang susah, apakah fidyah itu wajib ke atasnya apabila dia mampu. Padanya terdapat dua qaul sepertimana yang telah kami sebutkan pada (bab berkaitan) kaffarah." (al-'Aziz Syarh al-Wajiz (al-Syarh al-Kabir) 3/239 oleh al-Rafi'ie (W623H), cetakan pertama 1417H/1997M Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah, Beirut Lebanon)
Di dalam Hasyiah al-Bujairami ketika membicarakan tentang kaffarah dinyatakan:
فإن عجز " عن جميع حصال الْكَفَّارَةِ " لَمْ تَسْقُطْ " أَيْ الْكَفَّارَةُ عَنْهُ بَلْ هِيَ بَاقِيَةٌ فِي ذِمَّتِهِ إلَى أَنْ يَقْدِرَ عَلَى شَيْءٍ منها
maksudnya: "Dan jika tidak mampu melaksanakan seluruh kaffarah, tidak gugur kewajipan tersebut darinya bahkan kewajipan mengeluarkan kaffarah itu kekal dalam zimmahnya sehinggalah dia mampu mengeluarkan sesuatu darinya." (4/85, cetakan Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah, Beirut Lebanon)