SDI 1571: Solat Keluar Waktu

Soalan:

Ustaz, adakah orang yg solat fardhu sehingga terkeluar batasan waktu solat dan adakah solatnya sah?dan ia mendapat dosa ke atas perbuatan nya itu?

 

Jawapan:

Solat wajib ditunaikan di dalam waktunya. Sengaja melaksanakannya di luar waktu, merupakan satu perbuatan dosa besar dan termasuk dalam ancaman kecelakaan bagi mereka yang lalai dalam melaksanakan solat seperti yang diperintahkan (rujuk surah al-Ma'un).

Jika menjadi kebiasaan menunaikan solat di hujung waktu, dibimbangi perkara itu disebabkan sifat nifaq (kemunafikan) yang telah berbuku di dalam hati. Lama-kelamaan menjadikan orang tersebut solat di luar waktu, seteruskan akan meninggalkan solat. 

Jika dapat satu rakaat dilaksanakan dalam waktu, maka solat tersebut dikira solat tunai berdasarkan hadis: مَنْ أَدْرَكَ رَكْعَةً مِنْ الصَّلَاةِ فَقَدْ أَدْرَكَ الصَّلَاةَ yang bermaksud: "Siapa yang mendapat satu rakaat dari sesuatu solat, maka dia mendapat solat tersebut."  Perkara ini jika berlaku dengan sengaja adalah satu dosa, sekalipun solat tersebut sah. Jika tanpa sengaja, tidak mengapa.


Cetak  
Wallahu a'lam