Sunnah Dalam Membetulkan Saf

  1. Tuntutan Membetulkan Saf

Imam dituntut memberi perhatian kepada penyempurnaan saf jemaah sebelum memulakan takbiratul ihram sepertimana perhatian yang diberikan oleh Nabi SAW. Imam Muslim meriwayatkan daripada Ibn Mas‘ud RA yang berkata:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَمْسَحُ مَنَاكِبَنَا فِي الصَّلاةِ وَيَقُولُ: اسْتَوُوا، وَلا تَخْتَلِفُوا، فَتَخْتَلِفَ قُلُوبُكُمْ

Maksudnya: “Luruskan saf, dan jangan kamu semua berselerak, nanti akan berselisih jantung-hati kamu semua.”

al-Nukman bin Basyir RA menyatakan:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُسَوِّي صُفُوفَنَا حَتَّى كَأَنَّمَا يُسَوِّي بِهَا الْقِدَاحَ، حَتَّى رَأَى أَنَّا قَدْ عَقَلْنَا عَنْهُ ثُمَّ خَرَجَ يَوْمًا فَقَامَ حَتَّى كَادَ يُكَبِّرُ، فَرَأَى رَجُلا بَادِيًا صَدْرُهُ مِنْ الصَّفِّ، فَقَالَ: عِبَادَ اللَّهِ، لَتُسَوُّنَّ صُفُوفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ بَيْنَ وُجُوهِكُمْ

Maksudnya:  “Dahulunya Rasulullah SAW bersungguh-sungguh akan meluruskan saf-saf kami (sebelum memulakan solat berjemaah) seperti bersungguhnya seseorang meluruskan anak panahnya. Sehinggalah baginda mendapati kami semua telah faham dan terbiasa melakukannya. Pada suatu hari baginda berdiri untuk memulakan solat dan hampir melakukan takbiratul ihram, baginda mendapati dada salah seorang lelaki berada lebih hadapan dari saf. Baginda bersabda: “Wahai sekalian hamba Allah, hendaklah kamu semua meluruskan saf atau (jika tidak) Allah akan menjadikan jantung-hati kamu semua saling berselisihan.” (al-Bukhari dan Muslim)

 

  1. Tiga Sunnah Dalam Membetulkan Saf

 

  1. Meluruskan saf solat berjemaah dalam bentuk tiada dalam kalangan anak jemaah yang ke hadapan dadanya atau ke belakang. Sehingga saf menjadi lurus tidak bengkok. Sunnah ini diambil dari arahan Nabi SAW di dalam hadis baginda, antaranya: اسْتَوُوْا، اعْتَدِلُوْا  dan أَقِيْمُوْا الصَّفّ.

Kesungguhan baginda SAW mewujudkan saf yang lurus, mendorong baginda mengungkapkan perintah agar para jemaah menyamakan tengkuk (وَحَاذُوا بِالْأَعْنَاقِ), bahu (وَحَاذُوا بَيْنَ الْمَنَاكِبِ).

  1. Setiap jemaah saling berdiri rapat dan bersentuhan sesama mereka. Sunnah ini diambil dari perintah Nabi SAW: سُدُّوا الْخَلَل dan لَا تَذَرُوا فُرُجَاتٍ لِلشَّيْطَانِ. Demikian juga perintah Nabi SAW: تَرَاصُّوْا (gabung dan lekatkan).

 

  1. Memenuhkan saf yang awal terlebih dahulu sebelum membuat saf yang berikutnya. Sunnah ini diambil dari perintah Nabi SAW: أَتِمُّوْا الصَّفَّ الْأَوَّلَ فَالْأَوَّل maksudnya: “Sempurnakan saf awal terlebih dahulu.” Nabi SAW juga bersabda: مَنْ وَصَلَ صَفًا وَصَلَهُ اللهُ وَمَنْ قَطَعَ صَفًا قَطَعَهُ الله maksudnya: “Siapa yang menyempurnakan saf (yang awal) Allah akan memasukkannya di dalam rahmat-Nya, sesiapa yang memutuskan saf, Allah akan mengurangkan rahmat kepadanya.”

Cetak  
Wallahu a'lam