Soalan:
Betul ker kenyataan ni ust?
Masa tahiyat akhir sebelum salam, rupanya bila sebut 'assalamualaikum muka kita sepatutnya menghadap kiblat, Bukan terus toleh kanan tau. | Hmm saya baru tahu
Jawapan:
Ada ulama yg sebut sedemikian. Iaitulah sekumpulan dr kalangan ulama mazhab Hambali. Ia terbukti dr perkataan alMardawi di dlm alInsaf 2/82-83 yg menyebut:
الصَّحِيحُ مِنْ الْمَذْهَبِ: أَنَّ ابْتِدَاءَ السَّلَامِ يَكُونُ حَالَ الْتِفَاتِه ....
وَذَكَرَ جَمَاعَةٌ: يَسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةَ بالسَّلَامُ عَلَيْكُمْ ، وَيَلْتَفِتُ بِالرَّحْمَةِ
Maksudnya: "Dan yg sahih dr mazhab: permulaan salam ketika pemalingan muka... dan sekumpulan ulama berpandangan (tetap) menghadap kiblat ketika menyebut "alSalamu'alaikum" lalu memalingkan muka apabila mula menyebut alRahmah (warahmatullah....)" Di dlm alMughniy juga ada dinyatakan persoalan ini, 1/398.
Namun pandangan ini bukanlah satu2 pandangan yg ada dan ia juga bukanlah suatu yg mesti begitu tak boleh yg lain.
Pandangan ini berbeza dgn pandangan ulama dlm mazhab Syafie dan Maliki yg berpandangan salam itu dimulakan dlm keadaan mengadap kiblat dan sempurnakan salam dlm keadaan berpaling dlm bentuk salamya selesai diucapkan bersama dgn selesai pemalingan mukanya.
Kata Imam Nawawi RH dlm alMajmu' 3/477:
السُّنَّةُ أَنْ تَكُونَ إحْدَاهُمَا عَنْ يَمِينِهِ ، وَالْأُخْرَى عَنْ يَسَارِهِ .
قَالَ صَاحِبُ التَّهْذِيبِ وَغَيْرُهُ : يَبْتَدِئُ السَّلَامَ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ ، وَيُتِمُّهُ مُلْتَفِتًا ، بِحَيْثُ يَكُونُ تَمَامُ سَلَامِهِ مَعَ آخِرِ الِالْتِفَاتِ ؛ فَفِي التَّسْلِيمَةِ الْأُولَى : يَلْتَفِتُ حَتَّى يَرَى مَنْ عَنْ يَمِينِهِ خَدَّهُ الْأَيْمَنَ ، وَفِي الثَّانِيَةِ : يَلْتَفِتُ حَتَّى يَرَى مَنْ عَنْ يَسَارِهِ خَدَّهُ الْأَيْسَرَ . هَذَا هُوَ الْأَصَحُّ ، وَصَحَّحَهُ إمَامُ الْحَرَمَيْنِ وَالْغَزَالِيُّ فِي الْبَسِيطِ وَالْجُمْهُورُ ، وَبِهِ قَطَعَ الْغَزَالِيُّ فِي الْوَسِيطِ وَالْبَغَوِيُّ وَغَيْرُهُمَا
Maksudnya: "dan berdasarkan sunnah ialah satu salam sebelah kanan dan satu lagi sebelah kiri. Telah berkata pemilik kitab alTahzib dan selainnya: seseorg memulakan salam dlm keadaan mengadap kiblat dan sempurnakan salam dlm keadaan berpaling dlm bentuk sempurna salamnya bersama dgn sempurna pemalingan mukanya. Pd salam pertama ini seseorg (imam) itu berpaling sehingga org yg berada di sebelah kanannya (makmum) dpt melihat pipi kanannya. Salam yg kedua pula dia berpaling sehingga org yg berada di sebelah kirinya dapat melihat pipi kirinya. Inilah yg lebih sahih. Dinilai sahih (perbuatan ini) oleh Imam Haramain dan Ghazali di dlm alBasith dan juga majoriti ulama. Pandangan ini juga diputuskan oleh Ghazali di dlm alWasith dan alBaghawi dan selain mereka. (Kenyataan yg hampir sama juga ada di dlm Raudhah alTalibin 1/268)
Persoalan memalingkan muka ketika memberi salam selesai solat termasuk dlm perkara cabang solat. Tidak rosak solat dgnnya. Perkara yg besarnya ialah memberi salam itu sendiri. Adapun bagaimana nak beri salam ia termasuk dlm persoalan cabang, sah solat dgn apa2 cara spt yg disebut oleh para ulama. Imam Nawawi RH berkata:
وَلَوْ سَلَّمَ التَّسْلِيمَتَيْنِ عَنْ يَمِينِهِ ، أَوْ عَنْ يَسَارِهِ ، أَوْ تِلْقَاءَ وَجْهِهِ ، أَوِ الْأُولَى عَنْ يَسَارِهِ ، وَالثَّانِيَةَ عَنْ يَمِينِهِ : صَحَّتْ صَلَاتُهُ وَحَصَلَتْ تَسْلِيمَتَانِ، وَلَكِنْ فَاتَتْهُ الْفَضِيلَةُ فِي كَيْفِيَّتِهِمَا
Maksudnya: "Klu seseorg memberi dua salam sebelah kanannya atau sebelah kirinya atau ke arah hadapannya, atau salam pertama diberikannya ke sebelah kiri manakala salam kedua ke sebelah kanannya. SAH solatnya dan terlaksana dua kali salam. Akan tetapi dia terlepas kelebihan melakukan salam dgn cara yg sebenarnya." (Syarh Muslim oleh alNawawi 5/83)