SDI 1211: Hukum Doktor Cuai Dan Mencederakan Pesakit

Soalan: 

السلام عليكم

Saya ada soalan, adakah seorang doktor yang cuai telah terpotong kulit zakar berlebihan seorang hambanya boleh dihukum hudud?

Adakah kulit zakar yang terpotong sama dihukum seperti terpotongnya zakar?

Apakah istidlal para ulama dan salaf dalam hal ini?

Urat kepala zakar terputus..dan kepala zakar jadi hitam terpaksa di buang

Jawapan: 

Jika doktor terbabit sememangnya seorang ahli melakukan khitan, kemudian berlaku kesilapan yang menghasilkan kemudharatan kepada pelanggannya disebabkan kecuaian, wajib dikenakan dhoman ke atas doktor terbabit dengan kesepakatan semua fuqaha. Dhoman ialah bayaran gantirugi di atas kecederaan dan kecacatan yang ditanggung oleh pelanggan.

Antara dalil dalam masalah ini:

1. Hadis Nabi SAW yang membuktikan kemuliaan manusia. Maka setiap yang mulia apabila dicerobohi, wajib gantirugi:

إن دماءكم وأموالكم وأعراضكم عليكم حرام كحرمة يومكم هذا، في بلدكم هذا، في شهركم هذا

Maksudnya: "Sesungguhnya darah, harta dan maruah kamu semua adalah haram (mulia dan tidak boleh dicerobohi) sama seperti mulianya hari ini (hari 10 Zulhijjah), mulianya negeri ini (Mekah) dan mulianya bulan ini (Zulhijjah)."  (HR alBukhari)

2. Ayat alQuran yang membenarkan membalas tindakan pencerobohan:

وَجَزَٰٓؤُاْ سَيِّئَةٖ سَيِّئَةٞ مِّثۡلُهَاۖ فَمَنۡ عَفَا وَأَصۡلَحَ فَأَجۡرُهُۥ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّهُۥ لَا يُحِبُّ ٱلظَّٰلِمِينَ

maksudnya: "Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang setimpal, tetapi barangsiapa memaafkan dan berbuat baik (kepada orang yang berbuat jahat) maka pahalanya dari Allah. Sungguh, Dia tidak menyukai orang-orang zhalim." (al-Shura: 40) 

3. Ayat yang membenarkan balasan atas pencerobohan:

وَإِنۡ عَاقَبۡتُمۡ فَعَاقِبُواْ بِمِثۡلِ مَا عُوقِبۡتُم بِهِۦۖ وَلَئِن صَبَرۡتُمۡ لَهُوَ خَيۡرٞ لِّلصَّٰبِرِينَ

maksudnya: "Dan jika kamu membalas, maka balaslah dengan (balasan) yang sama dengan siksaan yang ditimpakan kepadamu. Tetapi jika kamu bersabar, sesungguhnya itulah yang lebih baik bagi orang yang sabar." (al-Nahl: 126) 

4. Demikian juga ayat:

ٱلشَّهۡرُ ٱلۡحَرَامُ بِٱلشَّهۡرِ ٱلۡحَرَامِ وَٱلۡحُرُمَٰتُ قِصَاصٞۚ فَمَنِ ٱعۡتَدَىٰ عَلَيۡكُمۡ فَٱعۡتَدُواْ عَلَيۡهِ بِمِثۡلِ مَا ٱعۡتَدَىٰ عَلَيۡكُمۡۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلۡمُتَّقِينَ

maksudnya: "Oleh sebab itu barangsiapa melampaui batas terhadap kamu, maka ambillah tindakan ke atas dia setimpal dengan kemelampauannya terhadap kamu. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah beserta orang-orang yang bertakwa." (al-Baqarah, Ayah 194)

5. Demikian juga kaedah menyatakan:

المباشر ضامن وإن لم يتعد

maksudnya: "Seorang yang secara langsung (mendatangkan kemusnahan) adalah seorang yang dipertanggung jawabkan (dengan ganti rugi) sekalipun dia tidak sengaja." (alAsybah wa alNazair oleh alSuyuthi dan Majallah alAhkam alAdliyyah, kaedah 92)


Cetak  
Wallahu a'lam