SDI 0802: Hukum Pindah Jenazah ke Negeri Lain Untuk Dikebumikan

 
Soalan: 
Assalamualaikum...
Bolehkah anak (muslim) mandikan jenazah ayahnya bukan muslim???
Terima kasih
 
Jawapan Bin Sahak:
Wa'alaikumussalam. Jenazah non muslim tidak perlu dimandi dan dikafankan.
 
Penyoal: Baik. Yang kedua berlaku perebutan jenazah (ni semua muslim) Meninggal di rawang selangor. Maknya minta bawa balik kebumi di terengganu. Isterinya pula nak kebumi di rawang selangor... Siapa yang lebih berhak dalam isu ni???
 
Bin Sahak: Sebahagian ulama mengharamkan dipindahkan jenazah ke negeri lain untuk dikebumikan. Atas dasar ini jenazah dikebumikan di tempat dia meninggal dunia. Pandangan yang mengharamkan ini adalah salah satu dari dua pandangan ulama mazhab alSyafi'ie. Dalam masa yang sama tidak dinafikan ada sebahagian ulama lain yang mengharuskan seperti pandangan ulama mazhab Malik jika perpindahan tersebut tidak menceroboh kemuliaan mayat dan selamat dari perubahan. Ada pula yang berpandangan makruh seperti ulama mazhab Hambali jika tidak ada keperluan. Ulama mazhab Hanafi pula berpandangan makruh jika perpindahan melebihi jarak dua mil.
 
Kesimpulannya:
Tidak memindahkan jenazah ke tempat lain untuk dikebumikan adalah lebih utama sebagai keluar dari perbezaan pendapat ulama. Inilah juga yang lebih bertepatan dengan sunnah amali di zaman Nabi dan para Sahabat. Selain urusan perpindahan memerlukan perbelanjaan tambahan. Namun timbanglah antara huraian saya ini dengan situasi yang dihadapi, mana yang lebih mendatangkan manfaat ambillah, berikan penjelasan sebaik mungkin. Manakala mana yang lebih mendatangkan mudharat termasuk menjejaskan hubungan ahli keluarga jauhkanlah. 

Cetak  
Wallahu a'lam