Anak Adalah Anugerah Allah SWT

Anak merupakan anugerah Allah subhanahu wa taala. Allah SWT berfirman:

Mafhumnya: “Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi, Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya. Dia memberikan anak-anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak-anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki.” (al-Syura: 49)

Di dalam surah al-Nahl pula Allah SWT berfirman:

Mafhumnya: “Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri dan menjadikan bagimu dari isteri-isteri kamu itu anak-anak dan cucu-cucu, dan memberimu rezeki dari yang baik-baik. Maka mengapakah mereka beriman kepada yang batil dan mengingkari nikmat Allah?" (al-Nahl: 72)

Menyedari kehadiran anak merupakan anugerah daripada Allah SWT, maka kelahiran mereka mesti disyukuri dan disertakan doa dan harapan tinggi sebagaimana doa Nabi Ibrahim AS untuk zuriatnya:

Mafhumnya: “Wahai  Tuhan Kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan Jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.” (al-Furqan: 74)

Termasuk dalam mensyukuri dikurniakan cahayamata ialah dengan menuruti hukum-hakam agama. Untuk itu, bagi memastikan kegembiraan dan kesyukuran itu seiring dengan kehendak agama, risalah ini disusun, sebagai panduan ringkas dalam persediaan menyambut kelahiran cahayamata.


Cetak  
Wallahu a'lam