SDI 0926: Hadis Ancaman Kepada Wanita Yang Menahan Anak Dari Mendapatkan Susu

Soalan:

 

Assalamualaikum. Sahihkah hadith seperti yg dilampirkan. Mohon pencerahan dan ilmu dari tuan.terima kasih

Jawapan:

Hadis tersebut dinilai Sahih oleh alHakim berdasarkan syarat Muslim dan dipersetujui oleh alZahabi. alAlbani juga menilai hadis ini sbg Sahih di dlm alSahihah, hadis bilangan: 3951

Berdasarkan hadis ini demikian juga ayat 233 dr surah alBaqarah dan dalil2 lain, para fuqaha tidak berbeza pandangan mengatakan bayi wajib disusukan selagi dia berhajat dan selagi berada dlm usia susuan. (alMausu'ah alFiqhiyyah 22/239)

Namun hadis ini bukan bermaksud kewajipan itu ke atas ibu secara mutlak. Sebaliknya hadis ini difahami jika halangan itu berlaku dr pihak ibu setelah bayinya tidak ada sumber makanan lain. Jika ada sumber makanan lain sama ada dr ibu susuan, atau susu formula, maka tidak mengapa selagi serasi dgn bayi dan tidak memudharatkannya.

Ini krn telah menjadi kebiasaan Arab dan kebiasaan ini diperakui oleh Nabi SAW, menyerahkan anak mereka utk disusukan oleh ibu susuan. Bahkan Baginda SAW telah menyerahkan putera bongsu baginda, Ibrahim kpd ibu susuan bernama Ummu Saif, Khaulah binti alMunzir, isteri Abu Saif, seorg tukang besi di hujung Madinah. Maka ini semua menunjukkan hukum harus.


Cetak  
Wallahu a'lam