Hadis Tentang Kandungan Yang Tersembunyi

عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي أُمَيَّةَ أَنَّ امْرَأَةً هَلَكَ عَنْهَا زَوْجُهَا فَاعْتَدَّتْ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا ثُمَّ تَزَوَّجَتْ حِينَ حَلَّتْ فَمَكَثَتْ عِنْدَ زَوْجِهَا أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَنِصْفَ شَهْرٍ ثُمَّ وَلَدَتْ وَلَدًا تَامًّا فَجَاءَ زَوْجُهَا إِلَى عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ فَدَعَا عُمَرُ نِسْوَةً مِنْ نِسَاءِ الْجَاهِلِيَّةِ قُدَمَاءَ فَسَأَلَهُنَّ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَتْ امْرَأَةٌ مِنْهُنَّ أَنَا أُخْبِرُكَ عَنْ هَذِهِ الْمَرْأَةِ هَلَكَ عَنْهَا زَوْجُهَا حِينَ حَمَلَتْ مِنْهُ فَأُهْرِيقَتْ عَلَيْهِ الدِّمَاءُ فَحَشَّ وَلَدُهَا فِي بَطْنِهَا فَلَمَّا أَصَابَهَا زَوْجُهَا الَّذِي نَكَحَهَا وَأَصَابَ الْوَلَدَ الْمَاءُ تَحَرَّكَ الْوَلَدُ فِي بَطْنِهَا وَكَبِرَ فَصَدَّقَهَا عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ وَفَرَّقَ بَيْنَهُمَا وَقَالَ عُمَرُ أَمَا إِنَّهُ لَمْ يَبْلُغْنِي عَنْكُمَا إِلَّا خَيْرٌ وَأَلْحَقَ الْوَلَدَ بِالْأَوَّلِ

Maksudnya: "Daripada Sulaiman bin yasar, daripada ‘Abdullah bun Abi Umayyah bahawa terdapat seorang perempuan yang kematian suaminya. Setelah perempuan itu beridah selama empat bulan 10 hari, kemudian dia berkahwin, setelah berlalu empat bulan setengah, perempuan itu melahirkan anak yang sempurna (sihat, menandakan cukup bulan kandungan). Lalu suaminya membawanya berjumpa dengan ‘Umar bin al-Khattab dan menyebut apa yang berlaku. ‘Umar memanggil sekumpulan wanita dari kalangan para wanita jahiliyyah yang telah berusia dan memilik banyak pengetahuan, dan bertanya kepada mereka tentang perkara tersebut. Jawab seorang perempuan dari kalangan mereka: “Aku khabarkan kepada kamu tentang wanita ini yang kematian suaminya ketika dia hamil anak suaminya itu. Tiba-tiba dia didatangi darah (ketika kehamilan itu), sehingga anak di dalam kandungannya itu tidak bergerak lagi. Apabila perempuan itu bersama dengan suami keduanya (yang dinikahinya), kandungannya yang sama kembali bergerak dan membesar. Lalu ‘Umar bin al-Khattab membenarkan kenyataan wanita tersebut dan beliau memisahkan antara mereka berdua (kerana pernikahan berlaku wanita tersebut di dalam iddah hamil) dan berkata: “Adapun sesungguhnya tidak sampai kepadaku cerita tentang kamu berdua melainkan perkara yang baik.” Seterusnya ‘Umar menasabkan anak yang dilahirkan kepada suami yang pertama." (HR Malik di dalam al-Muwattha') 

 


Cetak  
Wallahu a'lam