SDI 0559: Baca بسم الله Tidak Akan Ditimpa Mudharat

Soalan: 

Salam ustaz...soheh ke hadith kata bila kita baca kalimah bismillahilladzi 3x pagi dan petang maka tiada ssesuatu pun yg boleh memudaratkn kita.

Jawapan: 

Barangkali hadis ini yang anda maksudkan: Daripada Aban bin 'Uthman katanya: "Aku mendengar 'Uthman bin 'Affan RA berkata: "Sabda Rasulullah SAW:

ما من عبد يقول في صباح كل يوم ومساء كل ليلة: بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء، وهو السميع العليم ثلاث مرات فيضره شيء. وكان أبان قد أصابه طرف فالج فجعل الرجل ينظر إليه، فقال له أبان: ما تنظر؟ أما إن الحديث كما حدثتك، ولكني لم أقله يومئذ ليمضي الله علي قدره

Maksudnya: "Tiada seorang hamba yang membaca setiap hari pada waktu pagi dan petang:

بِسْمِ اللهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِيْ اْلأَرْضِ وَلَا فِي السَّماء، وهو السميع العليم

"Dengan nama Allah yang tidak dapat mendatangkan mudharat dengan menyebut nama-Nya (mengingatiNya) sesuatu apa juapun, sama ada di bumi mahupun di langit. Dan Dialah Tuhan Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." 3x yang dapat memudharatkannya sesuatupun."

Aban yang meriwayatkan hadis daripada 'Uthman mengalami طرف فالَج iaitulah lumpuh sebelah badannya. Keadaannya itu menjadikan seseorang melihat kepada keadaanya itu. Lalu Aban berkata:

 "Apa yang kamu perhatikan? "Adapun hadis itu adalah seperti yang aku nyatakan kepada kamu. Akan tetapi aku tidak mengucapkannya (zikir tersebut) pada hari aku ditimpa mudharat ini, menjadikan Allah melaksanakan ketentuan-Nya ke atasku."

Hadis ini riwayat alTirmizi. Dinilai Hasan Sahih oleh alAlbani)


Cetak  
Wallahu a'lam