Monday, May 20, 2013
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ الله عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "إِنَّ لِلْمَسَاجِدِ أَوْتَادًا الْمَلَائِكَةُ جُلَسَاؤُهُمْ إِنْ غَابُوا يَفْتَقِدُونَهُمْ وَإِنْ مَرِضُوا عَادُوهُمْ وَإِنْ كَانُوا فِي حَاجَةٍ أَعَانُوهُمْ"، وَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "جَلِيسُ الْمَسْجِدِ عَلَى ثَلَاثِ خِصَالٍ أَخٍ مُسْتَفَادٍ أَوْ كَلِمَةٍ مُحْكَمَةٍ أَوْ رَحْمَةٍ مُنْتَظَرَةٍ".
Daripada Abu Hurairah RA, daripada Nabi SAW yang bersabda: “Sesungguhnya bagi masjid-masjid itu terdapat pasak-pasaknya (iaitulah orang-orang yang sering ke masjid, mereka diumpamakan oleh Nabi sebagai pasak kepada masjid), para malaikat duduk bersama dengan mereka. jika mereka tidak datang ke masjid, para malaikat akan mencari mereka, jika mereka sakit, para malaikat akan menziarahi mereka, jika mereka ada keperluan, para malaikat akan membantu mereka.” Sabda Nabi SAW lagi: “Orang yang duduk di dalam masjid berada dalam tiga keadaan: Saudara yang memperolehi faedah (mendapat kawan yang baik), atau memperolehi perkataan yang berhikmah (dari mendengar bacaan al-Quran atau majlis ilmu), atau rahmat yang ditunggu (terdiri dari doa para malaikat). (Dikeluarkan oleh Ahmad 2/418, bil: 9414. Al-Baihaqi di dalam Syu’ab al-Iman 3/85, bil: 2955. Dinilai sahih oleh al-Albani di dalam al-Silsilah al-Sahihahah 3401)