Daripada Abi al-Hayyaj al-Asadiy katanya: “Ali bin Abi Tolib berkata kepadaku:
أَلَا أَبْعَثُكَ عَلَى مَا بَعَثَنِي عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ لَا تَدَعَ تِمْثَالًا إِلَّا طَمَسْتَهُ وَلَا قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتَهُ
Maksudnya: “Mahukah aku utuskan kamu untuk mengetuai satu urusan sepertimana Rasulullah telah mengutuskan aku untuk mengetuainya? iaitulah jangan dibiarkan satu patung melainkan kamu musnahkannya, dan tidak dibiarkan satu kubur yang ditinggikan (lebih dari sejengkal) melainkan kamu samakannya.” (HR Muslim 969)
Kata Imam al-Syafi’e:
أكره أن يرفع القبر إلا بقدر ما يعرف أنه قبر لكيلا يوطأ ولا يجلس عليه
Maksudnya: “Aku tidak suka (beranggapan makruh) ditinggikan kubur melainkan pada kadar yang dapat dikenali ia kubur agar tidak dipijak dan diduduki di atasnya.” (Sunan al-Tirmizi – Kitab al-Jana’iz ‘An Rasulillah SAW – Bab Ma Ja’a Fi Taswiyah al-Qubur, hadis: 1049)
Kata Imam al-Nawawi:
فيه أن السنة أن القبر لا يرفع على الأرض رفعا كثيرا، ولا يسنم، بل يرفع نحو شبر ويسطح، وهذا مذهب الشافعي ومن وافقه، ونقل القاضي عياض عن أكثر العلماء أن الأفضل عندهم تسنيمها وهو مذهب مالك
Maksudnya: “Berdasarkan hadis ini menunjukkan kubur tidak ditinggikan melebihi muka bumi dengan ketinggian yang banyak, tidak juga dijadikan bentuk bonggol unta, sebaliknya ditinggikan sekadar sejengkal dan diratakan. Inilah Mazhab al-Syafi’ie dan sesiapa yang sependapat dengannya. Al-Qadhi ‘Iyadh menukilkan dari kebanyakan ulama berpandangan yang afdhal di sisi mereka ialah menjadikan kubur itu seperti bonggol unta dan inilah Mazhab Malik.” (Syarah Sahih Muslim – Kitab al-Jana’iz – Bab al-Amr Bi Taswiyah al-Qabr, hadis: 968)