SDI 1618: Status Peristiwa Luar Biasa Yang Diperlihatkan Kepada Nabi SAW Pada Malam Israk & Mikraj

Soalan:

Assalamualaikum Ustaz

Apa khabar?

di doakan Ustaz sihat2 dan dipermudahkan urusan harian..  mohon sedikit pencerahan/kesahihan berkaitan ini

Jawapan:

Wa'alaikumussalam warahmatullah wabarakatuh.

[1] Rasulullah SAW melihat balasan yang dikenakan kepada para pengumpat.

Hal ini sabit dalam hadis antaranya daripada Anas bin Malik RA yang berkata:

لَمَّا عَرَجَ بِي رَبِّي مَرَرْتُ بِقَوْمٍ لَهُمْ أَظْفَارٌ مِنْ نُحَاسٍ، يَخْمِشُونَ وُجُوهَهُمْ وَصُدُورَهُمْ. فَقُلْتُ: مَنْ هَؤُلَاءِ يَا جِبْرِيلُ؟ قَالَ: هَؤُلَاءِ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ لُحُومَ النَّاسِ، وَيَقَعُونَ فِي أَعْرَاضِهِمْ

Maksudnya: “Ketika Allah menaikkan daku pada malam mikraj, daku melalui satu kaum yang memiliki kuku-kuku dari tembaga, mereka mencarik-carikkan muka dan dada  mereka. Daku bertanya: “Siapakah mereka ini wahai Jibrail?” Jawab Jibril: “Mereka adalah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan mencemarkan maruah orang ramai.” (HR Ahmad dan Abu Daud. Dinilai sahih oleh al-Albani dan Syu‘aib al-Arna-outh)

[2] Rasulullah mencium haruman Masyitah.  

Perkara ini sabit dalam hadis Abdullah bin ‘Abbas RA, Rasulullah SAW bersabda:

مَّا كانت اللَّيلةُ الَّتي أُسْرِيَ بي فيها أتتْ علَيَّ رائحةٌ طيِّبةٌ، فقلْتُ: يا جِبريلُ، ما هذه الرَّائحةُ الطَّيِّبةُ؟ فقال: هذه رائحةُ ماشطةِ ابنةِ فِرعونَ وأولادِها، قال: قلتُ: وما شأنُها؟ قال: بيْنما هي تَمشُطُ ابنةَ فِرعونَ ذاتَ يومٍ إذ سقَطتِ المِدْرى مِن يَدَيها، فقالتْ: باسمِ اللهِ، فقالتْ لها ابنةُ فرعونَ: أبي، قالت: لا، ولكنْ ربِّي وربُّ أبيكِ اللهُ، قالت: أُخْبِرُه بذلك؟ قالت: نعمْ، فأخبرتْه، فدعاها، فقال: يا فلانةُ، وإنَّ لكِ ربًّا غيري؟! قالت: نعمْ، ربِّي وربُّكَ اللهُ، فأمَرَ ببَقرةٍ مِن نُحاسٍ فأُحْمِيَتْ، ثمَّ أمَرَ بها أنْ تُلقى هي وأولادُها فيها، قالت له: إنَّ لي إليكَ حاجةً، قال: وما حاجتُكِ؟ قالت: أُحِبُّ أنْ تَجمَعَ عِظامي وعظامَ ولدي في ثَوبٍ واحدٍ وتَدفِنَنا، قال: ذلكِ لكِ علينا مِن الحقِّ، قال: فأمَرَ بأولادِها فأُلْقوا بيْن يَدَيها واحدًا واحدًا، إلى أنِ انتَهى ذلك إلى صَبيٍّ لها مُرضَعٍ، وكأنَّها تَقاعَسَتْ مِن أجلِه، قال: يا أُمَّه اقتَحِمي؛ فإنَّ عذابَ الدُّنيا أهونُ مِن عذابِ الآخرةِ، فاقتحَمَتْ. قال: قال ابنُ عبَّاسٍ: تَكلَّمَ أربعةُ صِغارٍ؛ عيسى ابنُ مريمَ عليه السَّلامُ، وصاحبُ جُرَيْجٍ، وشاهدُ يُوسفَ، وابنُ ماشطةِ ابنةِ فرعونَ

Maksudnya: “Ketika malam isra’, daku menghidu bau harus semerbak, lalu daku berkata: “Wahai Jibril, bau harum apakah ini?” Jawab Jibril: “Bau harum tukang sikat (Masyitah) anak perempuan Firaun dan anak-anaknya.” Daku bertanya: “Apa yang berlaku kepada mereka?” Jawab Jibril: “Ketika dia (masyitah) menyikat rambut anak perempuan Firaun pada suatu hari, tiba-tiba sikat besi terjatuh dari tangannya, lalu dia mengambilnya dan berkata: “dengan nama Allah.” Tanya anak perempuan Firaun: “Bapaku?” Jawab Masyitah: “Bukan, tetapi tuhanku dan tuhan bapamua adalah adalah Allah.” Kata anak perempuan Firaun: “Boleh aku beritahu kepada bapaku tentang perkara ini?” Jawab Masyitah: “Ya (khabarkanlah).” Anak perempuan Firaun menceritakan perkara tersebut kepada Firaun. Lalu Firaun memanggil Masyitah dan bertanya: “Wahai perempuan, kamu ada tuhan selain dariku?” Jawab Masyitah: “Ya, tuhanku dan tuhanmu adalah Allah.” Firaun memerintahkan dibawa kawah besar dibuat dari tembaga dan dipanaskan. Kemudian diperintahkan supaya dicampakkan Masyitah dan anak-anaknya ke dalam kawah tersebut. Kata Masyitah kepada Firaun: “Aku ada permintaan kepadamu.” Tanya Firaun: “Apa permintaan mu itu?” Jawab Masyitah: “Aku minta supaya dikebumikan tulang-tulangku dengan anakku dalam kain yang sama.” Jawab Firaun: “Itu akan dilaksanakan.” Lalu dibawakan anak-anaknya dan mereka dicampak ke dalam kawah tersebut seorang demi seorang di hadapannya, sehingga yang terakhir seorang yang masih bayi kecil yang masih dalam susuan. Keadaan itu menjadikan Masyitah teragak. Lalu bayi itu berkata: “Wahai ibu, campaklah daku, sesungguhnya azab dunia terlalu ringan berbanding azab akhirat.” Lalu Masyitah mencampakkan anaknya tersebut.” Kata Ibn ‘Abbas RA: “Terdapat empat anak bayi yang berkata-kata ketika kecil. Isa bin Maryam AS, bayi dalam kisah Juraij, saksi Yusuf dan bayi tukang sikat perempuan (Masyitah) anak perempuan Firaun.” (HR Ahmad, al-Bazzar dan Abu Ya’la. Dinilai sahih oleh Ahmad Syakir Takhrij al-Musnad)

[3] Rasulullah SAW melihat rupa paras Dajjal yang sebenar.

Berdasarkan semakan, hadis yang ditemui adalah tentang mimpi Rasulullah SAW. Hadis tersebut diriwayatkan oleh ‘Umar bin al-Khattab RA yang pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

بَيْنَمَا أَنَا نَائِمٌ رَأَيْتُنِي أَطُوفُ بِالْكَعْبَةِ، فَإِذَا رَجُلٌ آدَمُ، سَبِطُ الشَّعْرِ، بَيْنَ رَجُلَيْنِ يَنْطِفُ رَأْسُهُ مَاءً - أَوْ يُهَرَاقُ رَأْسُهُ مَاءً - قُلْتُ: مَنْ هَذَا؟ قَالُوا: هَذَا ابْنُ مَرْيَمَ .ثُمَّ ذَهَبْتُ أَلْتَفِتُ، فَإِذَا رَجُلٌ أَحْمَرُ، جَسِيمٌ، جَعْدُ الرَّأْسِ، أَعْوَرُ الْعَيْنِ، كَأَنَّ عَيْنَهُ عِنَبَةٌ طَافِيَةٌ، قُلْتُ: مَنْ هَذَا؟ قَالُوا: الدَّجَّالُ، أَقْرَبُ النَّاسِ بِهِ شَبَهًا ابْنُ قَطَنٍ

Maksudnya: “Ketika sedang tidur daku bermimpi sedang melaksanakan tawaf di Kaabah. Tiba-tiba ada seorang lelaki berkulit cerah, berambut lurus, menitis atau mengalir air dari kepalanya. Daku bertanya: “Siapakah beliau ini?” Mereka menjawab: “Beliau adalah anak Maryam (AS).” Kemudian daku berpaling pergi, tiba-tiba ada seorang lelaki berkulit gelap, bertubuh besar, berambut kerinting, cacat sebelah matanya, seperti buah anggur terjungkil keluar. Daku bertanya: “Siapakah lelaki ini?” Orang ramai menjawab: “Dajjal.” Orang yang paling mirip rupa dengannya adalah Ibn Qatan (‘Abd al-‘Uzza bin Qatan bin ‘Amr al-Khuzai‘e. Ibunya bernama Halah binti Khuwailid, saudara wanita Khadijah. Ibn Qatan mati ketika zaman jahiliyyah).” (al-Bukhari dan Muslim)

[4] Rasulullah melihat balasan orang yang meninggalkan solat.

Hadis ini diriwayatkan oleh al-Bazzar dalam Musnadnya. Demikian juga al-Munziri dalam al-Targhib wa al-Tarhib daripada Abu Hurairah RA:

ثم أتى -يعني النبي ﷺ[على] قوم ترضَخُ رؤوسُهم بالصخر، كلما رضخت عادت كما كانت، ولا يَفترُ عنهم من ذلك شيء. قال: يا جبريل! من [هؤلاء؟ قال:] هؤلاء الذين تثاقلت رؤوسهم عن الصلاة المكتوبة

Maksudnya: “Kemudian baginda Nabi SAW sampai kepada satu kaum yang dipecahkan kepala mereka dengan batu. Setiap kali kepala mereka pecah, ia akan kembali semula seperti asal. Perkara itu berulang tanpa henti. Baginda berkata: “Wahai Jibril, siapakah mereka ini?” Jawab Jibril: “Mereka orang yang malas atau tidur dari menunaikan solat fardhu.” (Hadis ini dinilai sebagai lemah oleh al-Albani dalam Dhaief al-Targhib wa al-Tarhib 1/165)

[5] Rasulullah SAW mendengar tapak selipar Bilal RA di dalam syurga.

Sabit dalam hadis Ibn ‘Abbas RA, Nabi SAW bersabda:

دخلتُ الجنةَ ليلةَ أُسْرِىَ بِي، فسمعتُ في جانِبِها وجْسًا، فقُلتُ: يا جبريلُ ما هذا؟ قال: هذا بلالٌ المُؤذِّنُ

Maksudnya: “Daku (Nabi SAW) masuk ke dalam syurga pada malam Isra’. Daku mendengar bunyi perlahan bahagian sisi Syurga. Daku bertanya: “Wahai Jibril, apakah bunyi ini?” Jawab Jibril: “Inilah bunyi terompah Bilal tukang azan.” (HR Ahmad dan al-Baihaqi. Dinilai sahih oleh al-Albani)

[6] Rasulullah SAW melihat para Nabi dan umat mereka.

Sabit dalam Sahih Muslim, Nabi SAW berjumpa dengan para Nabi AS pada malam Isra’ dan menjadi imam solat bersama mereka. Berdasarkan lafaz hadis dari Imam Ahmad, Ibn ‘Abbas RA berkata:

فَلَمَّا دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَسْجِدَ الْأَقْصَى قَامَ يُصَلِّي فَالْتَفَتَ ثُمَّ الْتَفَتَ فَإِذَا النَّبِيُّونَ أَجْمَعُونَ يُصَلُّونَ مَعَهُ

Maksudnya: “Apabila Nabi SAW masuk ke dalam masjid al-Aqsa. Baginda berdiri menunaikan solat. Apabila menoleh, baginda mendapati para Nabi seluruhnya menuaikan solat bersama baginda.”

[7] Rasulullah SAW melihat balasan pendakwah yang tidak beramal dengan ilmu.

Perkara ini sabit dalam hadis Anas bin Malik RA, Nabi SAW bersabda:

مَرَرْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي عَلَى قَوْمٍ تُقْرَضُ شِفَاهُهُمْ بِمَقَارِيضَ مِنْ نَارٍ. قَالَ: قُلْتُ مَنْ هَؤُلَاءِ؟ قَالُوا: خُطَبَاءُ مِنْ أَهْلِ الدُّنْيَا مِمَّنْ كَانُوا يَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ، وَيَنْسَوْنَ أَنْفُسَهُمْ، وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ، أَفَلَا يَعْقِلُونَ

Maksudnya: “Pada malam isra’, aku melalui satu kaum yang dipotong bibir mereka dengan gunting dari neraka. Aku berkata: “Siapakah mereka ini?” Dijawab: “Mereka adalah para penceramah dunia yang menyuruh  manusia melakukan kebaikan, namun mereka tidak mengamalkannya. Mereka membaca kitab Allah namun tidak mengambil pengajaran darinya.” (HR Ahmad dan Ibn Hibban. Dinilai sahih oleh al-Albani dalam al-Silsilah al-Sahihah dan Syu‘aib al-Arna-outh dalam Tahqiq al-Musnad)

          Selain itu ada hadis Ibn ‘Abbas RA tentang kisah al-Isra’, berkata:

فَمَضَى فَلَقِيَهُ شَيْخٌ جَلِيلٌ مَهِيبٌ فَرَحَّبَ بِهِ وَسَلَّمَ عَلَيْهِ وَكُلُّهُمْ يُسَلِّمُ عَلَيْهِ، قَالَ: مَنْ هَذَا يَا جِبْرِيلُ؟ قَالَ: هَذَا أَبُوكَ إِبْرَاهِيمُ، قَالَ: فَنَظَرَ فِي النَّارِ فَإِذَا قَوْمٌ يَأْكُلُونَ الْجِيَفَ، قَالَ: مَنْ هَؤُلَاءِ يَا جِبْرِيلُ؟ قَالَ: هَؤُلَاءِ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ لُحُومَ النَّاسِ، وَرَأَى رَجُلًا أَحْمَرَ أَزْرَقَ جَعْدًا شَعِثًا إِذَا رَأَيْتَهُ قَالَ: مَنْ هَذَا يَا جِبْرِيلُ؟ " قَالَ: هَذَا عَاقِرُ النَّاقَةِ

Maksudnya: “Lalu baginda (SAW) berlalu pergi dan bertemu dengan seorang tua yang mulia dan berwibawa. Orang itu mengucapkan selamat datang dan salam kepada baginda (SAW). Semua para nabi yang berjumpa denga baginda SAW mengucapkan salam kepada baginda. Baginda bertanya: “Siapa lelaki ini wahai Jibril?” Jawab Jibril: “Beliau moyangmu Ibrahim (AS).” Lalu baginda SAW melihat ke arah neraka, terdapat di dalamnya satu kaum yang memakan najis dan kotoran. Baginda bertanya: “Siapakah mereka semua?” Jawab Jibril: “Mereka adalah orang yang memakan daging manusia (pengumpat).” Setelah itu Nabi SAW melihat seorang lelaki berkulit gelap, berambut kerinting dan merebang. Baginda bertanya: “Siapa lelaki ini wahai Jibril?” Jawab Jibril: “Dia adalah lelaki yang menyembelih unta Nabi Saleh.” (Dinilai sahih oleh Ibn Kathir dalam tafsirnya. Demikian juga Ahmad Syakir dalam tahkik al-Musnad)


Cetak  
Wallahu a'lam