Abu al-Muzaffar al-Sam’ani berkata:
فَكُلُّ مَسْأَلَةٍ حَدَثَتْ فِيْ الْإِسْلَامِ، فَخَاضَ فِيْهَا النَّاسُ، فَتَفَرَّقُوْا وَاخْتَلَفُوْا، فَلَمْ يُوْرِثْ ذَلِكَ الْاِخْتِلَافُ بَيْنَهُمْ عَدَاوَةً وَلَا بَغْضًا وَلَا تَفَرُّقًا، وَبَقِيَّةُ بَيْنَهُمْ الْأُلْفَةُ وَالنَّصِيْحَةُ وَالْمَوَدَّةُ وَالرَّحْمَةُ وَالشَّفَقَةُ، عَلِمْنَا أنَّ ذَلِكَ مِنْ مَسَائِلِ الْإِسْلَامِ: يَحِلُّ النَّظَرُ فِيْهَا، وَالْأَخْذُ بِقَوْلٍ مِنْ تِلْكَ الْأَقْوَالِ، لَا يُوْجِبُ تَبْدِيْعًا وَلَا تَكْفِيْرًا، كَمَا ظَهَرَ مْثْلُ هَذَا الْاِخْتِلَافِ بَيْنَ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ مَعَ بَقَاءِ الْأُلْفَةِ وَالْمَوَدَّةِ. وَكُلُّ مَسْأَلَةٍ حَدَثَتْ، فَاخْتَلَفُوْا فِيْهَا، فَأَوْرَثَ الْاِخْتِلَافُهُمْ فِيْ ذَلِكَ التَّوَلِّيْ وَالْإِعْرَاضَ وَالتَّدَابُرَ وَالتَّقَاطُعَ، وَرُبَّمَا ارْتَقَى إِلَى التَّكْفِيْرِ، عَلِمْتَ أنَّ ذَلِكَ لَيْسَ مِنْ أَمْرِ الدِّيْنِ فِيْ شَيْءٍ، بَلْ يَجِبُ عَلَى كَلِّ ذِيْ عَقْلٍ أنْ يَجْتَنِبَهَا، وَيُعْرِضَ عَنْ الْخَوْضِ فِيْهَا، لِأَنَّ اللهَ شَرَطَ فِيْ تَمَسُّكِنَا بِالْإِسْلَامِ أنَّا نُصْبِحُ فِيْ ذَلِكَ إخْوَانًا، فَقَالَ تَعَالَى:
Mafhumnya: “Setiap persoalan yang timbul dalam agama Islam, dan orang ramai berbicara tentangnya, lalu mereka berbeza pandangan, namun ia tidak menyebabkan mereka bermusuh dan berpecah-belah, sebaliknya sesama mereka tetap bersikap lunak, menasihati, berkasih-sayang, rahmat dan berlemah-lembut, kita dapat ketahui bahawa ia dari ajaran agama Islam, boleh memberi perhatian kepadanya, dan boleh mengambil salah satu pandangan dari pandangan-pandangan yang ada, tidak boleh menghukum bid’ah dan kafir, hal ini sepertimana perbezaan yang berlaku dikalangan para sahabat dan tabien, namun sikap lunak dan berkasih-sayang masih tetap terjalin sesama mereka. Manakala setiap persoalan yang timbul dan umat Islam saling berbeza pandangan, dan perbezaan pandangan itu menghasilkan permusuhan, berpaling, bersengketa dan saling memutuskan hubungan sesama mereka, bahkan hingga ke tahap menghukum kafir, anda dapat katahui bahawa ia bukan dari ajaran Islam sama sekali, bahkan bagi orang yang memiliki akal, wajib menjauhinya dan berpaling dari terlibat dari berbicara persoalan tersebut, hal ini kerana Allah telah mensyaratkan untuk kita berpegang teguh dengan Islam, dengan kita menjadi bersaudara, firmanNya: “Dan ingatlah akan nikmat Allah ke atas kamu semua, ketika kamu semua dahulu (semasa Jahiliyyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hati-hati kamu semua, lalu jadilah kamu semua dengan nikmat Allah itu orang-orang yang bersaudara.”[1]
-----------------------
[1] Ali Imran: 103. Sawn al-Mantiq wa al-Kalam: 169. Lihat juga Mukhtasar al-Sowa'iq al-Mursalah 'ala al-Jahmiyyah wa al-Mu'attilah oleh al-Imam Ibn al-Qayyim