al-Syeikh Hamud 'Uqala: Perkataan Yang Benar Terhadap Syed Qutb

Perkataan Yang Benar Terhadap Syed Qutb

Oleh: Fadhilah al-Syeikh Hamud bin ‘Uqala’ al-Syu’aibiy

Penterjemah: Mohamad Abdul Kadir bin Sahak untuk http://bin-sahak.blogspot.com

Soalan:

Banyak pandangan tentang Syed Qutb RH. Ada yang memujanya sehingga menafikan kesalahannya. Ada pula yang menggolongkan beliau dari kalangan penjenayah bahkan sampai ke tahap mengkafirkannya. Apakah yang sebenarnya dalam persoalan ini?

Jawapan:
Segala pujian milik Allah Rabb sekelian alam, selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW yang tiada lagi nabi selepas baginda. Wa ba’d:

Sesungguhnya seorang pemikir Islami dan seorang penulis, Syed Qutb RH mempunyai musuh yang ramai, kesemua mereka memiliki cara, tujuan dan matlamat yang berbeza dalam mencerca beliau. Namun mereka memperolehi maslahah yang sama. Sebelum saya membongkarkan kepalsuan dan kesalahan para pencemuh dan pencela Syed Qutb RH, saya akan jelaskan terlebih dahulu, mengapa disasarkan kepada Syed Qutb semata-mata? Dan apakah faedah dari menjatuhkan kedudukan beliau?

Sesungguhnya Syed Qutb RH pada zamannya merupakan salah seorang tokoh dari tokoh-tokoh penentang kezaliman. Beliau dari kalangan individu yang tiada bandingan dalam menyeru orang ramai mengabdikan diri kepada tuhan mereka, dan penyeru kepada seruan mentauhidkan berhukum kepada hukum Allah. Maka seruannya ini menyebabkan musuh-musuh Allah seperti Jamal ‘Abdul Naser dan seumapanya tidak boleh tidur. Dan tiada seorangpun yang bergembira dengan hukuman bunuh yang dijatuhkan kepadanya sama seperti gembiranya orang-orang ini (Jamal ‘Abdul Naser dan seumpamanya), Sesungguhnya orang-orang ini tiada keupayaan menghadapi si pejuang yang berani ini, ketika mereka menyangka mereka telah membunuhnya, akan tetapi dengan darahnya telah menghidupkan pula manhaj beliau dan menyemarakkan lagi seruan beliau, sehingga bertambah penerimaan umat Islam terhadapnya, dan tersebarnya kitab-kitab beliau, lalu mereka (musuh-musuhnya) berusaha untuk mengulangi cemuhan terhadapnya dengan harapan berupaya mematikan manhaj beliau, akan tetapi bagaimanakah perkara ini (boleh berlaku).

Maka sasaran kepada Syed Qutb sebenarnya bukanlah semata-mata sasaran kepada keperibadinya, kerana beliau bukanlah satu-satunya ulama yang ada kesilapan, sememangnya terdapat padanya beberapa kesilapan yang kami tidak mengingkarinya, akan tetapi celaan kepadanya bukan semata-mata hendak menjatuhkan beliau sahaja, sedangkan beliau telah mempersembahkan nyawanya kepada tuhannya, dan kita memdoakan syahid untuk beliau, akan tetapi yang sentiasa membimbangkan para musuh beliau dan pengikut-pengikut mereka ialah manhaj beliau yang dibimbangi tersebar di kalangan umat Islam.

Saya, apabila mendengar celaan terhadap Syed Qutb RH, saya tidak berasa pelik, kerana Allah SWT telah berfirman:

وكذلك جعلنا لكل نبي عدوا

Mafhumnya: “Demikianlah kami telah jadikan bagi setiap Nabi itu musuhnya.” (al-An’am: 112, al-Furqan: 31)

Maka setiap orang yang bersama dengan cahaya para Nabi (petunjuk para Nabi) akan memiliki musuh juga dari kalangan pendokong kebatilan bersesuaian dengan petunjuk para Nabi yang diwarisinya.

Celaan para pencela tidaklah memberi apa-apa kesan kepada Syed Qutb, sebaliknya celaan tersebut telah meningkat dan menambahkan lagi pahala beliau. akan tetapi yang menghairankan saya ialah perbuatan golongan yang mendakwa mengikut kebenaran, dalam masa yang sama mengurangkan pertimbangan dan tidak melakukan pemerhatian yang terperinci, Allah SWT berfirman:

ويل للمطففين الذين إذا اكتالوا على الناس يستوفون وإذا كالوهم أو وزنوهم يخسرون

Mafhumnya: “Kecelakaan besarkan bagi orang-orang yang mengurangkan timbangan, iaitulah orang yang apabila meminta pertimbangan dari orang lain, mereka minta dipenuhi, akan tetapi apabila mereka menimbang orang lain, mereka menguranginya.” (al-Mutaffifin: 1-3)

Mereka ini jika mahu memuji seseorang yang menjadi rujukan mereka, tidaklah orang itu lebih berlipat kali ganda dari Syed Qutb, mereka akan menyatakan: “Kesalahan orang ini tenggelam di dalam lautan kebaikannya yang banyak.” Mereka juga berkata: “(sepertimana) Air jika sampai dua kolah, ia tidak mengandungi najis.” Dan seumpamanya. Namun apabila mereka mahu mencela orang seperti Syed Qutb RH yang termasuk sebagai Mujaddid dalam bab penyeru kepada “Tiada hukum selain dari hukum Allah”, mereka menempuh jalan golongan Khawarij, mereka mengkafirkan beliau disebabkan beberapa kesalahan dan ketergelinciran.

Syed Qutb RH, kami tidak mendakwa beliau itu maksum dari kesalahan, bahkan kami katakan, beliau sememangnya memiliki beberapa kesalahan yang bukanlah di sini untuk diperincikan, akan tetapi kesalahan-kesalahannya itu tidak mencacatkan asal dakwa dan manhajnya, sama sepertimana orang selain beliau juga memiliki kesalahan-kesalahan yang tidak perlu di cela pada kedudukan mereka, sebagai contoh Ibn Hajar, al-Nawawi, Ibn al-Jauzi dan Ibn Hazm, mereka semua ada beberapa kesalahan di dalam akidah, namun kesalahan-kesalahan mereka tidak menghalang umat Islam dan tokoh-tokoh umat Islam dari mengambil faedah dari sumbangan mereka, atau mengurangkan hak mereka dan mengingkari kelebihan mereka, mereka adalah para imam (pemimpin) kepada umat Islam, melainkan dalam perkara yang mereka tersalah. Sama seperti Syed Qutb RH, kesalahan yang ada padanya, tidak perlu dicela asas manhaj dan dakwah beliau kepada Tauhid al-Hakimiyah, dan menjadikan manusia beribadah kepada Allah SWT.

Kaedah yang mesti diperakui dalam persoalan seumpaman ini ialah seperti yang boleh diambil pengajaran dari firman Allah SWT:

يسألونك عن الخمر والميسر قل فيهما إثم كبير ومنافع للناس وإثمهما أكبر من نفعهما

Mafhumnya: “Mereka bertanya kepadamu wahai Muhammad tentang arak dan judi, katakan kepada mereka, pada kedua-duanya (arak dan judi itu) terdapat dosa yang besar dan terdapat juga manfaat kepada manusia, dan dosa yang ada pada kedua-duanya adalah lebih besar dari manfaat yang ada pada kedua-duanya.” (al-Baqarah: 219).

Maka sesiapa yang melaksanakan perkara-perkara yang wajib di laksanakan dari asas agama, dilihat selepas itu manhajnya, jika kesalahannya lebih banyak dari kebenarannya, keburukan lebih banyak dari manfaatnya, maka diabaikan perkataannya, ditutup kitabnya dan tidak perlu disebarkan. Oleh yang demikian perkataan sebenar terhadap Syed Qutb RH bahawa kesalahan-kesalahan beliau tenggelam di dalam kelebihan-kelebihan dan pembelaan beliau terhadap dakwah Lailaha illa Allah (لا إله إلا الله) terutamanya, beliau telah memperaktikkan asas-asas keyakinan yang sahih, sekalipun beliau ada mengucapkan perkataan-perkataan yang kami tidak menyetujuinya RH.

Sebagai penutup:

Tidak mungkin bagiku, melainkan untuk daku katakan bahawasanya aku mengira Syed Qutb - dan hakikatnya Allahlah yang menilainya – beliau termasuk di dalam sabda Nabi SAW:

سيد الشهداء حمزة، ورجل قام عند سلطان جائر فأمره ونهاه فقتله

Mafhumnya: “Penghulu para syuhada adalah Hamzah, dan seorang lelaki yang berdiri terhadap pemerintah yang jahat, lalu lelaki itu menyuruh pemerintah tersebut melakukan ma’ruf dan mencegahnya dari kemungkaran lalu dia dibunuh oleh pemerintah tersebut.”

Maka aku mengira Syed Qutb RH telah memenuhi syarat tersebut, dimana dia telah mengucapkan perkataan yang benar kepada pemerintah yang jahat, lalu pemerintah itu membunuhnya. Aku nukilkan perkataan beliau RH beberapa ketika sebelum dilaksanakan hukuman bunuh terhadapnya, perkataan beliau itu mengejutkan salah seorang pegawai polis yang ada di situ, beliau gembira sebaik sahaja mendengar berita hukuman bunuh yang dijatuhkan, pegawai tersebut kehairanan kerana beliau tidak bersedih dan tidak bermuram, lalu pegawai itu bertanya:

أنت تعتـقد أنك ستكون شهيدا فما معنى شهيد عندك؟

Maksudnya: “Apakah anda percaya yang anda akan menjadi seorang syahid, apakah pula makna syahid di sisi anda?” Beliau RH menjawab dengan berkata:

الشهيد هو الذي يقدم شهادة من روحه ودمه أن دين الله أغلى عنده من حياته

Maksudnya: “Orang yang mati syahid adalah orang yang mempersembahkan penyaksian dari jiwa dan darahnya bahawa agama Allah lebih tinggi di sisinya berbanding kehidupannya.”

Oleh kerana itu beliau telah mencurahkan jiwa dan kehidupannya sebagai tebusan untuk agama Allah.

Syed Qutb RH memiliki beberapa pendirian dan perkataan yang tidak diragukan beliau seorang yang mengetahui kebenaran, pendirian dan perkataan yang keluar dari jantung hati yang telah penuh dengan kecintaan kepada Allah dan rasulullah SAW, dan dia suka menjadi korban untuk agamanya. Kami memohon kepada Allah agar merahmatinya dan memberi kemaafan kepada kita dan beliau.

Selawat dan salam ke atas Nabi kita Muhammad, ahli keluarga dan para sahabat baginda kesemuanya.

Hamud ‘Uqala al-Syu’aibi 16/5/1421 H

Teks asal:

--------------------------

كلمة حق في سيد قطب

فضيلة الشيخ حمود بن عقلاء الشعيبي حفظه الله :

كثرت الأقوال في سيد قطب رحمه الله ، فهذا ينـزهه من كل خطأ، وذاك يجعله في عداد الفاجرين بل الكافرين فما هو الحق في ذلك ؟

الجواب :

الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده .
وبعد :
فإن المفكر الأديب سيد قطب رحمه الله له أعداء كثيرون، يختـلفون في كيفية النقد وأهدافه والغايات منه، ويتـفـقون في مصالح مشتركة، وقبل أن أكشف بطلان مثالب الجراحين والمطاعن الموجهة إلى سيد رحمه الله ، أبين أولا لماذا يستهدف سيد قطب خاصة ؟ ومن المستفيد من إسقاطه ؟

إن سيدا رحمه الله يعد في عصره علما من أعلام أصحاب منهج مقارعة الظالمين والكفر بهم ، ومن أفذاذ الدعاة إلى تعبيد الناس لربهم والدعوة إلى توحيد التحاكم إلى الله ، فلم يقض إلا مضاجع أعداء الله ورسوله كجمال عبدالناصر وأمثاله .. وما فرح أحد بقتله كما فرح أولئك، ولقد ضاق أولئك الأذناب بهذا البطل ذرعا، فلما ظنوا أنهم قد قتلوه إذا بدمه يحيي منهجه ويشعل كلماته حماسا، فزاد قبوله بين المسلمين وزاد انتشار كتبه، لأنه دلل بصدقه وإقدامه على قوة منهجه، فسعوا إلى إعادة الطعن فيه رغبة منهم لقتل منهجه أيضا وأنى لهم ذلك.

فاستهداف سيد قطب رحمه الله لم يكن استهدافا مجردا لشخصه، فهو ليس الوحيد من العلماء الذي وجدت له العثرات، فعنده أخطاء لا ننكرها، ولكن الطعن فيه ليس لإسقاطه هو بذاته فقد قدم إلى ربه ونسأل الله له الشهادة، ولكن الذي لا زال يقلق أعداءه وأتباعهم هو منهجه الذي يخشون أن ينتشر بين أبناء المسلمين .

وإني إذ أسمع الطعن في سيد قطب رحمه الله لا أستغرب ذلك لقوله الله تعالى: ﴿ وكذلك جعلنا لكل نبي عدوا ﴾ فكل من معه نور من النبوة أيضا له أعداء من أهل الباطل بقدر ما معه من ميراث نبينا محمد عليه الصلاة والسلام ، فما يضير سيدا طعن الطاعنين، بل هو رفعة له وزيادة في حسناته، ولكن الذي يثير الاستغراب هو فعل أولئك القوم الذين يدّعون اتباع الحق ومع ذلك ينقصون الميزان ولا يزنون بالقسطاس المستقيم والله يقول: ﴿ ويل للمطففين الذين إذا اكتالوا على الناس يستوفون وإذا كالوهم أو وزنوهم يخسرون ﴾ , فأولئك إذا أرادوا مدح أحد عليه من المآخذ ما يفوق سيدا بأضعاف قالوا كلمتهم المشهورة "تغمس أخطاؤه في بحر حسناته" وقالوا "إذا بلغ الماء قلتين لم يحمل الخبث" وغير ذلك، وإذا أرادوا ذم آخر كسيد رحمه الله الذي يعد مجددا في باب ( إن الحكم إلا لله ) سلكوا معه طريق الخوارج وكفروه بالمعاصي والزلات .

وسيد رحمه الله لا ندعي له العصمة من الخطأ، بل نقول إن له أخطاء ليس هذا مجال تفصيلها، ولكنها لا تخل بأصل دعوته ومنهجه، كما أن عند غيره من الأخطاء التي لم تقدح في منـزلتهم وعلى سبيل المثال ابن حجر والنووي وابن الجوزي وابن حزم، فهؤلاء لهم أخطاء في العقيدة إلا أن أخطاءهم لم تجعل أحدا من أبناء الأمة ولا أعلامها يمتـنع من الاستفادة منهم أو يهضمهم حقهم وينكر فضائلهم ، فهم أئمة إلا فيما أخطئوا فيه، وهذا الحال مع سيد رحمه الله فأخطاؤه لم تقدح في أصل منهجه ودعوته لتوحيد الحاكمية وتعبيد الناس لربهم.

والقاعدة التي يجب أن تقرر في مثل هذه الحالات هي ما يستفاد من قول الله تعالى ﴿ يسألونك عن الخمر والميسر قل فيهما إثم كبير ومنافع للناس وإثمهما أكبر من نفعهما ﴾ فكل من حقق ما يجب تحقيقه من أصل الدين، ينظر بعد ذلك في سائر منهجه فإن كان خطؤه أكثر من صوابه وشره يغلب على نفعه فإنه يهمل قوله وتطوى كتبه ولا تروى ، وعلى ذلك فالقول الفصل في سيد رحمه الله أن أخطاءه مغمورة في جانب فضائله ودفاعه عن ( لا إله إلا الله )، لا سيما أنه حقق أصول المعتقد الصحيح ، وإن كان عليه بعض المآخذ وعبارات أطلقها لا نوافقه عليها رحمه الله .

وختاما :

 

لا يسعني إلا أن أذكر أنني أحسب سيدا والله حسيبه يشمله قوله عليه الصلاة والسلام (( سيد الشهداء حمزة، ورجل قام عند سلطان جائر فأمره ونهاه فقتله )) فنحسب أن سيدا رحمه الله قد حقق ذلك الشرط حيث قال كلمة حق عند سلطان جائر فقتله .. وأنقل كلمة له رحمه الله قبل إعدامه بقليل عندما أعجب أحد الضباط بفرح سيد قطب وسعادته عند سماعه نبأ الحكم عليه بالإعدام "الشهادة" وتعجب لأنه لم يحزن ويكتئب وينهار ويحبط فسأله قائلا : أنت تعتـقد أنك ستكون شهيدا فما معنى شهيد عندك؟ أجاب رحمه الله قائلا : الشهيد هو الذي يقدم شهادة من روحه ودمه أن دين الله أغلى عنده من حياته، ولذلك يبذل روحه وحياته فداء لدين الله .

وله رحمه الله من المواقف والأقوال التي لا يشك عارف بالحق أنها صادرة عن قلب قد مليء بحب الله وحب رسوله صلى الله عليه وسلم، وحب التضحية لدينه، نسأل الله أن يرحمنا ويعفو عنا وإياه.

وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
قاله ؛ حمود بن عقلاء الشعيبي 16/5/1421هـ


Cetak  
Wallahu a'lam