al-Tabalawi al-Kabir (الطَّبَلاوي الكبير)

 طب : al-Tabalawi al-Kabir (الطَّبَلاوي الكبير), gelaran al-Kabir bagi membezakan beliau dengan cucunya Mansur al-Tabaliwi al-Saghir penulis Hasyiah 'Ala al-Minhaj dan Syarh 'Ala al-Azhariyyah, al-'Uqud al-Jauhariyyah yang meniggal dunia pada 1014H.

Muhammad bin Salim bin Nasir al-Din al-Tabalawi محمد بن سالم ناصر الدين الطبلاوي dilahirkan pada tahun 866H dan meninggal dunia di Mesir pada 10 Jamadil Akhir 966H, ketika berusia lebih kurang 100 tahun.

Seorang tokoh ulama Syafi‘ie di Mesir, mengambil ilmu dari tokoh-tokoh besar di Mesir di zamannya. Beliau masyhur sebagai seorang yang sering bermimpi berjumpa Nabi SAW, sehingga menyebabkan orang ramai datang berjumpa dengannya. Lalu beberapa sahabatnya mencadangkan beliau menyembunyikan hal tersebut, lalu beliau menyembunyikannya dari orang ramai.

Seorang alim dalam berbagai ilmu. Seorang mahir dalam ilmu tafsir, qiraat, fiqh, nahu, hadis, usul, maaniy, bayan, hisab, mantiq, ilmu kalam dan tasawuf. Diperakui keilmuannya, memiliki sifat tawadhu’ yang tinggi, memiliki akhlak mulia yang diperakui oleh semua pihak dan berjiwa mulia. Dikatakan hampir tiada sesiapa yang marah dan benci kepadanya.

Antara guru beliau iailah Qadhi al-Qudha Zakaria al-Ansari dan al-Hafidz Jalaluddin al-Suyuti. Antara tulisan beliau iaitulah Bidayah al-Qari Fi Khatm al-Bukhari dan Syarah kepada al-bahjah al-Wardiyyah yang memiliki 5000 bait oleh ‘Umar bin Muzaffar bin al-Wardi bagi fiqh mazhab Syafi‘ie (Lihat Imta’ al-Fudhalaa’ Bi Tarajim al-Qurraa’ Fi Ma Ba’d al-Qarn al-Thamin al-Hijri oleh al-Sa‘ati)  

Lihat juga: Rumuz Ulama Syafi'ie Mutaakhirin


Cetak  
Wallahu a'lam