Doa Seorang Soleh Yang Mustajab

Kata 'Ali bin Abi Fuzarah (علي بن أبي فزارة):
 
"Dahulu ibuku seorang yang lumpuh selama 20 tahun. Satu hari dia berkata kepadaku:
 
"Pergilah kamu kepada Ahmad bin Hambal, minta dia berdoa kepada Allah untukku."
 
Aku pergi ke rumah Ahmad bin Hambal. Aku mengetuk pintu rumahnya. Beliau berkata: "Siapa?" Jawabku: "seorang lelaki dari sekian tempat. Ibuku, seorang wanita tua lagi lumpuh, meminta aku datang kepadamu agar kamu sudi berdoa kepada Allah untuk kesembuhannya. Tiba-tiba aku mendengar perkataan beliau, perkataan seorang lelaki yang dimarahi, beliau berkata: "Kami lebih berhajat supaya kamu berdoa untuk kami."
 
Akupun berlalu pergi. Tiba-tiba keluar seorang perempuan tua dari rumah beliau seraya berkata: "Kamu yang tadi bercakap dengan Abu Abdillah (Imam Ahmad bin Hambal?)." Aku menjawab: "Ya". Kata perempuan itu: "Aku tinggalkan beliau tadi, beliau sedang berdoa kepada Allah untuk ibumu."
 
Kata 'Ali bin Abi Fazarah: "Aku segera pulang ke rumah. Aku mengetuk pintu rumah, aku dapati ibuku bangun dari tempat duduknya membuka pintu rumah berjalan dengan kedua kakinya." Kata ibuku: "Sesungguhnya Allah telah kurniakan kepadaku keafiatan." (Siyar A'lam alNubalaa' 11/211-212, juga Sifah alSofwah oleh Ibn alJauzi 2/349-350)
 

Cetak  
Wallahu a'lam