Asal-Usul Arab

Asal-Usul Arab terbahagi kepada tiga:

Pertama: Arab Baidah (العرب البائدة) yang merujuk kepada kabilah ‘Ad (عاد), Thamud (ثمود), al-‘Amaliqah (العمالقة), Tasm (طَسْم), Jadis (جديس), Umaim (أُميم), Jurhum (جُرْهم) dan Hadramaut (حضرموت).

Kedua: Arab ‘Aribah (العرب العاربة) iaitulah dari keturunan Ya’rab bin Yasyjub bin Quhtan (يَعْرَب بن يَشْجُب بن قُحطان). Dinamakan juga sebagai Arab al-Quhtaniyyah (القحطانية) antara mereka itu ialah raja-raja Yaman, Mamlakah Ma‘en (مملكة مَعين), Saba’ (سبأ) dan Himyar (حِمْير).

Ketiga: Arab ‘Adnaniyyah (العرب العدنانية) nisbah kepada ‘Adnan (عدنان) yang sampai nasabnya kepada Ismail bin Ibrahim AS. Dikenali dengan ‘Arab Musta’rabah (العرب المستعربة), iaitulah yang asalnya bukan berdarah Arab. Kemudian berlaku percampuran dengan darah Arab, mereka tinggal bersama dengan orang Arab, sehingga mereka berbicara dengan bahasa Arab dan bahasa Arab itu menjadi bahasa baharu bagi mereka.

Tanah air asal mereka ialah Mekah. Mereka adalah Nabi Ismail AS dan keturunan baginda. Demikian juga al-Jurahimah (الجراهمة), kaum yang Nabi Ismail mempelajari bahasa Arab daripada mereka dan berlaku hubungan muhsaharah sesama mereka. Antara zuriat Nabi Ismail yang terutama ialah Adnan (عدنان), yang dari keturunannya melahirkan Nabi SAW. Daripada Adnan lahirnya Ma‘ad (معَد), kemudian Nazar (نزار), kemudian Mudhar (مضر) dan Rabi‘ah (ربيعة).

Dalam kalangan zuriat Rabi‘ah bin Nazar ada yang menetap di bahagian timur. Abd al-Qais (عبد القيس) di Bahrain, Hanifah di al-Yamamah, Bani Bakr bin Wa’il (بنو بكر بن وائل) menetap antara Bahrain dan Yamamah, melewati kebanyakan tebing Furat dan menetap di pulau antara Dajlah dan Furat. Tamim dan zuriatnya pula menetap di padang pasir Basrah.

Zuriat Mudhar pula, Salim (سليم) dan zuriatnya tinggal berdekatan dengan Madinah, iaitulah Thaqib (ثقيب) di Ta’if (طائف). Keseluruhan keturunan Hawazin (هوازن) pula menetap di timur Mekah. Asad (أسد) dan keturunannya menetap di bahagian timur Taima (تيماء) sehingga ke barat Kufah. Zubyan (ذبيان) dan ‘Abas (عبس) pula, dari Taima’ mereka berpindah dan menetap di Hauran (حوران).


Cetak  
Wallahu a'lam