Ibn Kathir RA dalam al-Bidayah wa al-Nihayah 10/153, menyebut antara perkara yang berlaku pada tahun 169H ketika pemerintahan Muhammad bin ‘Abdillah al-Mahdi:
وَدَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلٌ يَوْمًا وَمَعَهُ نَعْلٌ فَقَالَ: هَذِهِ نعل رَسُولِ اللَّهِ ﷺ قَدْ أَهْدَيْتُهَا لَكَ. فَقَالَ: هَاتِهَا، فَنَاوَلَهُ إِيَّاهَا، فَقَبَّلَهَا وَوَضَعَهَا عَلَى عَيْنَيْهِ وَأَمَرَ لَهُ بِعَشَرَةِ الْآفِ دِرْهَمٍ. فَلَمَّا انْصَرَفَ الرَّجُلُ قَالَ الْمَهْدِيُّ: وَاللَّهِ إِنِّي لَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ لَمْ يَرَ هَذِهِ النَّعْلَ، فَضْلًا عَنْ أَنْ يَلْبَسَهَا، وَلَكِنْ لَوْ رَدَدْتُهُ لذهب يقول للناس: أهديت إليه نعل رسول الله ﷺ فردها علي، فتصدقه النَّاسِ، لِأَنَّ الْعَامَّةَ تَمِيلُ إِلَى أَمْثَالِهَا، وَمِنْ شَأْنِهِمْ نَصْرُ الضَّعِيفِ عَلَى الْقَوِيِّ وَإِنْ كَانَ ظَالِمًا، فَاشْتَرَيْنَا لِسَانَهُ بِعَشَرَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ، وَرَأَيْنَا هذا أرجح وأصلح
Maksudnya: “Pada suatu hari seorang lelaki bersama selipar yang dibawanya masuk menemui Khalifah Abu ‘Abdillah al-Mahdi dan berkata: “Ini adalah selipar Rasulullah SAW. Aku hadiahkan kepada-mu (wahai Khalifah).” Jawab Khalifah al-Mahdi: “Bawakan selipar itu kepadaku.” Lalu khalifah mengambil selipar tersebut, menciumnya dan mengucupnya antara dua matanya. Setelah itu khalifah minta dibawakan 10,000 dirham perak dan diberikan kepada lelaki tersebut. Setelah lelaki itu beredar pergi, Khalifah al-Mahdi berkata: “Demi Allah, aku benar-benar yakin bahawa Rasulullah SAW belum pernah melihat selipar ini, jauh sekali memakainya. Akan tetapi jika aku tolak pemberian lelaki tadi, sudah pasti dia akan kata kepada orang ramai: “Aku telah hadiahkan kepada Khalifah selipar Rasulullah SAW ini, namun Khalifah menolak dan tidak mahu menerimanya. Sudah pasti pula orang akan mempercayainya, kerana kebiasaan sikap orang ramai condong dan menyokong sesama mereka. Mereka akan memenangkan golongan lemah berhadapan golongan kuat, sekalipun yang lemah itu seorang yang zalim (berdusta). Lalu kita beli lidahnya yang akan berdusta dengan harga 10,000 dirham, kerana kita merasakan inilah tindakan yang lebih wajar dan lebih baik.”