Permulaan Zahirnya Golongan Khawarij Menentang Mu‘awiah

Tahun 41H, Bulan Rabi’ul Awwal bersamaan 661M

Farwah bin Naufal al-Asyjai‘e (فَروةُ بن نَوفلٍ الأشجعيُّ) adalah orang Khawarij pertama menentang Mu‘awiah. Di peringkat awal, dia seorang yang menjauhkan diri atau berkecuali dari memerangi Ali dan al-Hasan, bersama lima ratus penunggang kuda dari golongan Khawarij, Farwah menuju ke Shahrazur (شَهْرَزُور), sambil melaungkan seruan:

والله ما أدري على أيِّ شيءٍ نُقاتِلُ عَلِيًّا! أرى أن أَنصَرِفَ حتَّى تَتَّضِحَ لي بَصيرَتي في قِتالِه أو أُتابِعُه

"Demi Allah, aku tidak tahu untuk apa kita memerangi Ali! Aku berpendapat untuk berundur sehingga matlamat pertempuran ini menjadi jelas bagiku atau aku mengikutinya."

Apabila al-Hasan bin ‘Ali RA menyerahkan kekuasaan kepada Muawiyah, golongan Khawarij berkata:

قد جاء الآن ما لا شَكَّ فيه، فسيروا إلى مُعاوِيَة فجاهِدوهُ

"Sekarang telah nyata dan tidak dapat diragui lagi. Marilah kita memerangi Muawiyah."

Mereka bergerak di bawah kepimpinan Farwah bin Naufal sehingga mereka tiba di al-Nukhailah (النُّخَيْلَةِ) berhampiran Kufah. Mu‘awiyah mengutus sekumpulan tentera dari kalangan penduduk Syam untuk memerangi mereka, namun pasukan itu dikalahkan.

Kemudian Mu‘awiyah berkata kepada penduduk Kufah:

والله لا أمانَ لكم عندي حتَّى تَكُفُّوهُم

"Demi Allah, tidak ada keamanan untuk kalian daripadaku sehingga kalian menghalang mereka."

Maka penduduk Kufah keluar dan memerangi golongan Khawarij yang dipimpin oleh Fawrah bin Nawfal tersebut. Golongan Khawarij berkata kepada mereka:

أليس مُعاوِيَةُ عَدُوَّنا وعَدُوَّكُم؟ دَعُونا حتَّى نُقاتِلَه، فإن أَصَبْنا كُنَّا قد كَفَيْناكُم عَدُوَّكُم، وإن أَصابَنا كنتم قد كَفَيْتُمونا

"Bukankah Muawiyah itu musuh kami dan musuh kamu semua juga? Biarkan kami memeranginya, jika kami berjaya, kami telah selamatkan kamu semua dari musuh. Jika kami dikalahkan, maka kamu semua bebas daripada kami."

Namun pasukan Kufah berkata: "Kami mesti memerangi kamu semua juga."

Banu Asyja' mengambil dan menahan ketua golongan Khawarij, Farwah bin Nawfal al-Asyjai‘e. Mereka berbincang dan menasihatinya. Namun Farwah tetap dengan pendiriannya. Sikap Fawrah itu menyebabkan mereka terpaksa menangkapnya secara paksa dan membawa kembali ke Kufah.

Kemudian golongan Khawarij melantik Abdullah bin Abi al-Hawsa' (عبدَ الله بن أبي الحَوْساءِ), seorang lelaki dari Tayyi' (طَيِّء), menggantikan Fawrah memimpin mereka. Setelah itu berlakulah peperangan antara pasukan Kufah dengan golongan Khawarij yang dipimpin oleh Abdullah bin Abi al-Hawsa’. Akhirnya al-Mughira bin Syu'bah RA, gabenor Iraq ketika itu berjaya menguasai keadaan dan pasukan Kufah berjaya membunuh Abdullah bin Abi al-Hawsa' al-Tayyi’.  Setelah terbunuh Abdullah bin Fawrah, golongan Khawarij melantik Hawtharah bin Zhira’ bin Mas‘ud al-Asadi (حَوْثَرَةَ بْنَ ذِرَاعِ بْنِ مَسْعُودٍ الْأَسَدِيَّ) untuk memimpin mereka dan dia juga terbunuh.

Kemudian Abu Maryam, Maula (seorang bekas hamba) Bani al-Harith bin Ka'b (بني الحارث بن كعب), keluar menentang. Bersamanya dua orang wanita, Qatham (قَطام) dan Kuhailah (كُحَيْلَة).

Al-Mughirah mengutus Jabir al-Bajali RA untuk menghadapi kumpulan Abu Maryam, sehingga dia berjaya dibunuh dan pengikutnya melarikan diri.

Setelah itu, seorang lelaki berkulit hitam dan berbadan tinggi bernama Abu Layla (أبو لَيْلى) keluar memberontak. Sebelum dia mengumumkan pemberontakannya, dia memasuki Masjid Kufah, memegang kedua-dua tiang pintu, ketika itu di dalam masjid terdapat beberapa pemimpin masyarakat. Lelaki itu berteriak dengan suara lantang: لا حُكمَ إلَّا لله "Tiada hukum kecuali hukum Allah."

Tiada seorang pun yang menentangnya. Kemudian dia keluar memberontak bersama 30 orang lelaki dari golongan Mawali (bekas-bekas hamba yang dimerdekakan) di wilayah Kufah. Untuk menghadapi mereka, al-Mughirah mengutus Ma'qil bin Qais al-Riyahi (مَعقِلَ بن قيسٍ الرِّياحيَّ) dengan pasukannya dan berjaya membunuh Abu Layla pada tahun 42 Hijrah.


Cetak  
Wallahu a'lam