Pemerintahan Muawiyah Bin Abi Sufyan (مُعَاوِيَة بْن أَبَى سُفْيَانَ), Radhiyallahu ‘Anhu

Dalam hadis disebutkan bahawa khilafah selepas Baginda adalah selama tiga puluh tahun, kemudian akan berlaku sistem pemerintahan beraja (monarki). Tiga puluh tahun tersebut telah berakhir dengan tamatnya khilafah Hasan bin Ali. Maka, zaman Muawiyah adalah permulaan pemerintahan beraja, dan beliau adalah raja pertama dalam Islam dan yang terbaik.

Diriwayatkan daripada Muadz bin Jabal dan Abu Ubaidah yang berkata: Rasulullah bersabda:

إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ بَدَأَ رَحْمَةً وَنُبُوَّةً، ثُمَّ يَكُونُ رَحْمَةً وَخِلَافَةً، ثُمَّ كَائِنٌ مُلْكًا عَضُوضًا، ثُمَّ كَائِنٌ عُتُوًّا وَجَبْرِيَّةً وَفَسَادًا فِي الْأَرْضِ، يَسْتَحِلُّونَ الْحَرِيرَ وَالْفُرُوجَ وَالْخُمُورَ، وَيُرْزَقُونَ عَلَى ذَلِكَ وَيُنْصَرُونَ حَتَّى يَلْقَوُا اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ

"Sesungguhnya urusan ini (agama Islam) bermula dengan rahmat dan kenabian, kemudian menjadi rahmat dan kekhalifahan, kemudian akan berubah menjadi kerajaan yang menggigit[1], dan seterusnya urusan agama ini menjadi penuh paksaan, kezaliman dan kerosakan di bumi. Mereka akan menghalalkan sutera, zina, dan arak. Mereka tetap diberikan rezeki dan kemenangan sehingga mereka bertemu Allah ‘Azza wa Jalla." (Dinilai hasan oleh Ibn Hajar al-‘Asqalani di bahagian Muqaddimah kitab Hidayah al-Ruwah)

Diriwayatkan daripada Abdul Malik bin Umair (عَبْد الْمَلِكِ بْن عُمَيْرٍ), bahawa Muawiyah berkata:

وَاللَّهِ مَا حَمَلَنِي عَلَى الْخِلَافَةِ إِلَّا قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِي: "يَا مُعَاوِيَةُ، إِنْ مَلَكْتَ فَأَحْسِنْ".

"Demi Allah, aku tidak mengambil kekhalifahan melainkan kerana sabda Rasulullah kepadaku: Wahai Muawiyah, jika engkau memerintah, maka berbuat baiklah.'”

Diriwayatkan daripada Amru bin Yahya bin Said bin Al-As (عَمْرِو بْنِ يَحْيَى بْنِ سَعِيدِ بْنِ الْعَاصِ), daripada datuknya Said:

أَنَّ مُعَاوِيَةَ أَخَذَ الْإِدَاوَةَ فَتَبِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَنَظَرَ إِلَيْهِ فَقَالَ لَهُ: "يَا مُعَاوِيَةَ، إِنْ وَلَيْتَ أَمْرًا فَاتَّقِ اللَّهَ وَاعْدِلْ". قَالَ مُعَاوِيَةُ: فَمَا زِلْتُ أَظُنُّ أَنِّي مُبْتَلًى بِعَمَلٍ لِقَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

“Bahawa Muawiyah pernah membawa bekas berisi air untuk Rasulullah . Baginda melihatnya dan berkata kepadanya: "Wahai Muawiyah, jika engkau memegang sesuatu urusan, bertakwalah kepada Allah dan berlaku adillah." Muawiyah berkata: "Aku sentiasa menganggap bahawa aku seorang yang diuji dengan satu kerja (kepimpinan) disebabkan sabda Rasulullah itu."

Diriwayatkan juga daripada Rashid bin Saad (رَاشِد بْن سَعْدٍ), daripada Muawiyah, bahawa beliau berkata:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "إِنَّكَ إِنِ اتَّبَعْتَ عَوْرَاتِ النَّاسِ أَفْسَدْتَهُمْ

“Rasulullah bersabda: "Jika engkau mencari-cari aib manusia, engkau akan merosakkan mereka."

Abu Darda’ (أَبُو الدَّرْدَاءِ) berkata:

كَلِمَةٌ سَمِعَهَا مُعَاوِيَةُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَنَفَعَهُ اللَّهُ بِهَا

 "Kalimah ini didengar oleh Muawiyah daripada Rasulullah , dan Allah memberikan manfaat kepadanya dengan kalimah itu."

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, bahawa Rasulullah bersabda:

الْخِلَافَةُ بِالْمَدِينَةِ، وَالْمُلْكُ بِالشَّامِ

"Khilafah itu berada di Madinah, dan system beraja itu berada di Syam."

Diriwayatkan melalui Abu Idris, daripada Abu Darda’, bahawa Rasulullah bersabda:

بَيْنَا أَنَا نَائِمٌ رَأَيْتُ عَمُودَ الْكتابِ احْتُمِلَ مِنْ تَحْتِ رَأْسِي، فَظَنَنْتُ أَنَّهُ مَذْهُوبٌ بِهِ، فَأَتْبَعْتُهُ بَصَرِي فَعُمِدَ بِهِ إِلَى الشَّامِ أَلَا وَإِنَّ الْإِيمَانَ حِينَ تَقَعُ الْفِتَنُ بِالشَّامِ

"Ketika aku sedang tidur, aku melihat tiang kitab (agama Islam) diangkat dari bawah kepalaku. Aku mengira ia akan dibawa pergi, aku melihatnya, ia dibawa ke Syam. Ketahuilah bahawa keimanan, apabila fitnah berlaku, berada di Syam."

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Safwan (عَبْد اللَّهِ بْن صَفْوَانَ), bahawa pada hari Perang Siffin, seorang lelaki berkata:

اللَّهُمَّ الْعَنْ أَهْلَ الشَّامِ. فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ: لَا تَسُبَّ أَهْلَ الشَّامِ جَمًّا غَفِيرًا; فَإِنَّ بِهَا الْأَبْدَالَ، فَإِنَّ بِهَا الْأَبْدَالَ، فَإِنَّ بِهَا الْأَبْدَالَ

"Ya Allah, laknatilah penduduk Syam." Maka Ali radhiyallahu ‘anhu berkata: "Jangan kamu mencerca penduduk Syam secara keseluruhannya, kerana di sana terdapat para abdal (wali Allah yang kuat mengikut al-Quran dan al-Sunnah).



[1] Huruf ع dengan baris fathah dengan wazan فَعُولٌ  bertujuan mubalaghah atau bersungguh-sungguh, iaitulah digigit dengan gigi. Menunjukkan masyarakat benar-benar dizalimi oleh pemerintah. Jika huruf ع dengan baris dhammah, kata jamak bagi عِضّ bermaksud الخبيث الشرير iaitulah yang keji dan yang jahat, menunjukkan raja dan pemerintah yang menzalimi dan menyakiti orang ramai secara batil. (Lihat Mirqah al-Mafatih Syarh Misykah al-Masabih oleh al-Mula ‘Ali al-Qari 8/3373)


Cetak  
Wallahu a'lam