SDI 1622: Fizikal Ahl Syurga Dan Neraka

Soalan:

ustaz, adakah benar fisik ahli neraka ni hodoh?dan sebaliknya fisik ahli syurga ni cantik..

Kedua, adakah benar jika seorang ni semasa hidup di dunia dia tak cantik dan kacak, akan tetapi kalau dia masuk ke syurga akan jadi cantik dan kacak, manakala sebaliknya jika seseorang di dunia cantik dan kacak, kalau masuk neraka jadi hodoh..

 

Jawapan:

Berkaitan fizikal ahli syurga sila rujuk di sini: 

Ketinggian & Umur Ahli Syurga

Ahli Syurga Sentiasa Bertambah Tampan & Cantik

Adapun tentang ahli neraka, maka sudah tentu fizikal mereka hodoh dan buruk, kerana neraka itu tempat azab. Allah SWT berfirman:

تَلۡفَحُ وُجُوهَهُمُ ٱلنَّارُ وَهُمۡ فِیهَا كَـٰلِحُونَ

Maksudnya: "Api neraka itu membakar muka mereka, dan tinggalah mereka di situ dengan muka yang hodoh cacat." (Al-Muʾminūn: 104)

Antara maksud lain bagi kalimah: كالحون ialah التقطيب dan بُسُور iaitulah mengerutkan muka atau muka bersangatan berkerut dan masam. Kata al-Zabidi dalam Taj al-'Urus Min Jawahir al-Qamus 7/81:

الَّذِي قد قَلصَتْ شَفَتُه عَن أَسنانِه نحْو مَا تَرَى من رؤُوس الغَنَم إِذا بَرزَت الأَسنانُ وتَشمَّرَت الشّفَاهُ

Maksudnya: “Al-Kalih ialah keadaan bibir yang mengerut dan terkeluar giginya seperti yang kamu lihat keadaan kepala (muka) biri-biri apabila terzahir giginya dan berlipat bibirnya."

Dalam Tafsir Gharib al-Qur’an oleh al-Kawari 23/104 dinyatakan:

عَابِسُونَ، قال أهلُ اللغةِ: الكُلُوحُ: تَكَشُّرٌ في عُبُوسٍ، وَالْكَالِحُ الَّذِي تَشَمَّرَتْ شَفَتَاهُ، وَبَدَتْ أَسْنَانُهُ

Maksudnya: “Kalihun ialah mereka yang masam mukanya. Kata pakar bahasa: al-Kuluh iaitulah yang menzahirkan giginya kerana mengerutkan muka (bermuka masam). Manakala al-Kalih ialah yang tergulung dua bibirnya dan terkeluar giginya."

Al-Kalih juga boleh bermaksud apa² yang menjadi hitam. (Lihat Lisan al-'Arab oleh Ibn al-Manzur 2/209)

Selain itu, hadis² Nabi SAW menunjukkan jasad dan tubuh badan ahli neraka dijadikan dalam bentuk besar dan hodoh. Antaranya berdasarkan hadis Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:

مَا بَيْنَ مَنْكِبَيْ الْكَافِرِ فِي النَّارِ مَسِيرَةُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ للرَّاكِبِ الْمُسْرِعِ

Maksudnya: "Jarak dua bahu seorang kafir di dalam neraka adalah sejauh tiga hari perjalanan seorang penunggang yang pantas.” (HR Muslim)

Hadis Thauban RA, Nabi SAW bersabda:

ضِرْسُ الْكَافِرِ مِثْلُ أُحُدٍ، وَغِلَظُ جِلْدِهِ أَرْبَعُونَ ذِرَاعًا بِذِرَاعِ الْجَبَّارِ

Maksudnya: “Gigi geraham seorang kafir (dalam neraka) seperti bukit Uhud. Kulitnya setebal 40 hasta dengan hasta al-Jabbar.” (Al-Albani menilai sebagai sahih dalam Sahih al-Jami’)

Ungkapan al-Jabbar dalam hadis memaksudkan kepada raja Yaman zaman dahulu, tergolong dalam kalangan manusia yang paling besar dan tinggi.

Dalam riwayat lain dari Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:

ضِرْسُ الْكَافِرِ، أَوْ نَابُ الْكَافِرِ، مِثْلُ أُحُدٍ وَغِلَظُ جِلْدِهِ مَسِيرَةُ ثَلاَثٍ

Maksudnya: “Geraham atau taring seorang kafir (dalam neraka) seperti bukit Uhud, dan kulitnya setebal jarak perjalanan tiga hari.” (Muslim)


Cetak  
Wallahu a'lam