- Kata al-Imam al-Syafi’ie RH
وَبَلَغَنَا أَنَّ مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْكَهْفِ وُقِيَ فِتْنَةُ الدَّجَّالِ) قَالَ الشَّافِعِيُّ (:وَأُحِبُّ كَثْرَةَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي كُلِّ حَالٍ، وَأَنَا فِي يَوْمِ الْجُمُعَةِ، وَلَيْلَتِهَا أَشَدُّ اسْتِحْبَابًا، وَأُحِبُّ قِرَاءَةَ الْكَهْفِ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ، وَيَوْمَهَا لِمَا جَاءَ فِيهَا .
Maksudnya: “Dan telah sampai kepada kami bahawa sesiapa yang memebaca surah al-Kahfi, dia akan dilindungi dari fitnah Dajjal. Daku suka memperbanyakkan selawat ke atas Nabi SAW dalam setiap keadaan, dan pada hari Jumaat dan malamnya amat digalakkan. Daku suka membaca surah al-Kahfi pada malam Jumaat dan siangnya, berdasarkan bukti yang ada tentangnya.” (al-Umm, hlmn: 239)
- Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah RH:
قِرَاءَةُ سُورَةِ الْكَهْفِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِيهَا آثَارٌ، ذَكَرَهَا أَهْلُ الْحَدِيثِ وَالْفِقْهِ، لَكِنْ هِيَ مُطْلَقَةٌ يَوْمَ الْجُمُعَةِ، مَا سَمِعْت أَنَّهَا مُخْتَصَّةٌ بَعْدَ الْعَصْرِ
Maksudnya: “Membaca surah al-Kahf pada hari Jumaat terdapat athar berkenaannya. Ia disebut oleh Ahli Hadis dan Fiqh. Akan tetapi mutlaq pada hari Jumaat. Daku belum mendengar ia dikhususkan selepas ‘Asar.” (Majmu’ al-Fatawa 23/215 dan al-Fatawa al-Kubra 2/367)
- al-San’ani RH setelah menyertakan hadis larangan mengkhususkan Qiyamullail pada malam Jumaat berkata:
اَلْحَدِيْثُ دَلِيْلٌ عَلَى تَحْرِيْمِ تَخْصِيْصِ لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ بِالْعِبَادَةِ بِصَلَاةٍ وَتِلَاوَةٍ غَيْرِ مُعْتَادَةٍ، إِلَّا َمَا وَرَدَ بِهِ النَّصُّ عَلَى ذَلِكَ، كَقِرَاءَةِ سُوْرَةِ الْكَهْفِ، فَإِنَّهُ وَرَدَ تَخْصِيْصُ لَيْلَةِ الْجُمْعَةِ بِقِرَاءَتِهَا
Maksudnya: “Hadis ini menunjukkan pengharaman mengkhususkan malam Jumaat melakukan ibadah (Qiyamullail) dan membaca al-Quran yang diluar kebiasaan, melainkan apa-apa yang terdapat nas seperti membaca surah al-Kahf, kerana terdapat pengkhususan membacanya pada malam Jumaat.” (Subul al-Salam 2/447)