Akhirat, perjalanannya panjang...!

Diriwayatkan, al-Asytar (Malik bin al-Harith al-Nakhaie) masuk menemui 'Ali bin Abi Talib setelah berlalu sebahagian malam, ketika itu 'Ali sedang berdiri menunaikan solat. Kata al-Asytar: "Wahai Amirul Mukminin, asyik puasa di siang hari dan berjaga malam (solat), berpenat melaksanakan tanggungjawab antara dua waktu itu."
 
Apabila selesai solat, 'Ali berkata: "Perjalanan akhirat amat panjang, perlu menempuhnya dengan berjalan malam iaitulah pada waktu Sahur (bangun menunaikan solat)."
 
Demikian juga kisah isteri kepada Habib bin Muhammad al-Farisi yang membangunkan suaminya di malam hari dengan berkata: "Bangunlah wahai suamiku. Sesungguhnya jalan (di akhirat) amat jauh, bekalan kita pula amat sedikit. Sedangkan rombongan orang soleh telahpun mara ke hadapan meninggalkan kita, namun kita masih di sini. Bangunlah wahai orang yang masih lagi tidur, bangunlah wahai suamiku, semakin hampir waktu yang dijanjikan (kiamat atau mati), jadikanlah beberapa waktu di malam hari untuk beribadat setelah tidur seketika. Siapa yang tidur sepanjang malam, pasti dia tidak akan sampai ke destinasi sekalipun dia bersusah-payah." (Lata-if al-Ma'arij oleh Ibn Rejab, hal: 48)
 
 

Cetak  
Wallahu a'lam