Bacaan Ketika Bertemu Dengan Musuh

Bacaan ini juga dibaca ketika bertemu dengan penguasa-penguasa yang jahat. Mengandungi maksud berlindung kepada Allah agar dijauhkan kejahatan, perancangan dan tipu-daya musuh dan penguasa yang jahat. Sesungguhnya Allah adalah tuhan Yang Maha Pemelihara sesiapa yang berlindung kepadaNya, sesungguhnya perlindungan dan pemeliharaan dariNya amat memadai kerana semua perkara berada di dalam kekuasaanNya.

  1. Daripada Anas bin Malik RA katanya: “Dahulunya Rasulullah SAW apabila berperang akan membaca:

اَللَّهُمَّ أَنْتَ عَضُدِيْ وَ نَصِيْرِيْ، بِكَ أَحوْلُ، وَبِكَ أَصُوْلُ، وَبِكَ أُقَاتِلُ.

Mafhumnya: “Ya Allah! Kepada Engkaulah daku mengharapkan pertolongan. Engkau adalah pembelaku,. Dengan pertolonganMu daku menang, dengan pertolonganMu aku bertindak dan dengan pertolonganMu aku memerangi musuh.” (HR Abu Daud, al-Tirmizi. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami’)

  1. Daripada Abu Musa al-Asy’ari RA, Nabi SAW apabila bimbangkan kejahatan sesuatu kaum, baginda akan membaca:

اَللَّهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِيْ نُحُوْرِهِمْ وَنَعُوْذُ بِكَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ.

Mafhumnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku menjadikan Engkau di leher mereka. Dan aku berlindung kepadaMu dari kejahatan mereka.” (HR Abu Daud. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami’)

  1. Daripada ’Abdullah bin ’Abbas RA yang berkata:

حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكِيْلُ

Mafhumnya: ”Cukuplah Allah bagi kami. Dan Dialah Tuhan sebaik-baik tepat berlindung.” Ibn ’Abbas seterusnya menyambung: ”ucapan ini dibaca oleh Nabi Ibrahim AS ketika dilontar ke dalam api, dan diucapkan juga oleh Nabi Muhammad SAW, firman Allah SWT: ”(ada orang berkata kepada golongan yang beriman) Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk memerangi kamu, kerana itu takutlah kepada mereka, maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab: cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-balik pelindung[1].” (HR al-Bukhari)

--------------------------------------------- 

[1] Ali Imran: 173


Cetak  
Wallahu a'lam