Ucapan Ketika Mendengar Azan

Azan memiliki kelebihannya yang tersendiri. Terdapat beberapa hadis yang menyebut tentang kelebihan tukang azan, antaranya:

  • Daripada Abu Sa’id al-Khudri RA, Rasulullah SAW bersabda:

لَا يَسْمَعُ ‏ ‏مَدَى صَوْتِ ‏ ‏الْمُؤَذِّنِ جِنٌّ وَلَا إِنْسٌ وَلَا شَيْءٌ إِلَّا شَهِدَ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Mafhumnya: ”Tidak mendengar suara azan sesuatu jin ataupun seseorang manusia, mahupun sesuatu apapun, melaikan dia akan menjadi saksi di akhirat kelak.” (HR al-Bukhari dan Muslim)

  • Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:

لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي النِّدَاءِ وَالصَّفِّ الْأَوَّلِ ثُمَّ لَمْ يَجِدُوا إِلَّا أَنْ يَسْتَهِمُوا عَلَيْهِ لَاسْتَهَمُوا وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي التَّهْجِيرِ لَاسْتَبَقُوا إِلَيْهِ وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي الْعَتَمَةِ وَالصُّبْحِ لَأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا

Mafhumya: ”Sekiranya manusia mengetahui kelebihan yang ada pada azan dan saf pertama, kemudian mereka tidak mendapatinya melainkan melalui undian, sudah tentu mereka akan melakukan undian tersebut. Sekiranya manusia mengetahui kelebihan yang ada kerana awal pergi untuk solat Zohor (dikatakan juga untuk semua solat), sudah tentu mereka akan berlumba untuknya. Sekiranya manusia mengetahui kelebihan yang ada pada solat ’Isyak, sudah tentu mereka akan mendatanginya sekalipun dengan merangkak.” (HR al-Bukhari dan Muslim)

  • Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:

إِذَا نُودِيَ بِالصَّلاةِ ، أَدْبَرَ الشَّيْطَانُ لَهُ ضُرَاطٌ حَتَّى لا يَسْمَعَ التَّأْذِينَ ، فَإِذَا قُضِيَ التَّأْذِينُ أَقْبَلَ حَتَّى إِذَا ثُوِّبَ بِهَا أَدْبَرَ حَتَّى إِذَا قُضِيَ التَّثْوِيبُ أَقْبَلَ ، يَخْطِرُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَنَفْسِهِ وَيَقُولُ : اذْكُرْ كَذَا اذْكُرْ كَذَا لِمَا لَمْ يَكُنْ يَذْكُرُ مِنْ قَبْلُ ، حَتَّى يَظَلَّ الرَّجُلُ إِنْ يَدْرِي كَمْ صَلَّى 

Mafhumnya: ”Apabila dilaungkan azan untuk solat, syaitan akan berpaling pergi sehinggalah dia tidak mendengar lagi suara azan. Apabila selesai azan, dia akan datang semula sehinggalah dilaungkan iqamat, maka dia berpaling pergi sehinggalah selesai laungan iqamat dia akan datang pula, syaitan mendatangkan lintasan di dalam hati seseorang yang sedang solat dengan berkata: ingat perkara ini dan ingat perkara itu, sedang sebelumnya orang itu tidak teringat untuk mengingati perkara tersebut, sehinggalah seseorang itu tidak mengetahui berapa rakaat yang telah dia tunaikan.” (al-Bukhari dan Muslim)

Adapun tentang bacaan ketika azan adalah seperti berikut:

  1. Dari ’Umar bin al-Khattab RA, katanya, Nabi SAW bersabda: ”Apabila tukang azan melaungkan:

 

LAUNGAN AZAN

JAWAPAN

الله أكبر، الله أكبر (x 2)

الله أكبر، الله أكبر (x 2)

أشهد أن لا إله إلا الله (x 2)

أشهد أن لا إله إلا الله (x 2)

أشهد أن محمدا رسول الله (x 2)

أشهد أن محمدا رسول الله (x 2)

حي على الصلاة (x 2)

لا حول ولا قوة إلا بالله (x 2)

حي على الفلاح (x 2)

لا حول ولا قوة إلا بالله (x 2)

الله أكبر، الله أكبر

الله أكبر، الله أكبر

لا إله إلا الله

لا إله إلا الله

 

Dia menyebutkan dengan hatinya, dia akan dimasukkan ke dalam syurga.” (HR Muslim)

            Termasuk di dalam sunnah juga, iaitulah ketika mendengar laungan dua kalimah syahadah oleh tukang azan, dengan menjawab:

وَأَنَا أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، رَضِيْتُ بِاللهِ رَبَّا وَبِمُحَمَّدٍ رَسُوْلًا، وَبِالْإِسْلَامِ دِيْنًا

  1. Dari Sa’ad bin Abi Waqqas RA, seperti yang diriwayatkan oleh Abu ‘Iwanah. Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ قَالَ حِيْنَ يَسْمَعُ الْمُؤَذِّنَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا الله، وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَـهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. رَضْيْتُ بِاللهِ رَبّاً،وَبِمُحَمَّدٍ رَسُوْلاً، وَبِالْإِسْلَامِ دِيْناً، غُفِرَ لَـهُ ذَنْبُهُ

Mafhumnya: “Sesiapa yang mendengar muazzin melaungkan azan kemudian membaca: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا الله، وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَـهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، رَضِيْتُ بِاللهِ رَبَّا وَبِالإِسْلَامِ دِيْنًا وَبِمُحَمَّدٍ نَبِيًّا وَرَسُوْلًا (mafhumnya): “Aku bersaksikan bahawa tiada tuhan melainkan Allah, Dia yang esa tiada sekutu bagiNya, dan dan aku bersaksikan bahawa Muhammad itu adalah hamba dan rasulNya. Telah aku reda, Allah itu sebagai tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad itu sebagai rasul dan nabi,” akan diampunkan dosanya.” (Mustakhraj oleh Abu ‘Iwanah)

Abu ‘Iwanah pula meriwayatkan di dalam Mustakhrajnya hadis dengan lafaz:

مَنْ قَالَ حِيْنَ يَسْمَعُ الْمُؤَذِّنَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا الله، قال: الْمُؤَذِّنَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا الله رَضْيْتُ بِاللهِ...

Mafhumnya: “Sesiapa yang mendengar laungan tukang azan melaungkan أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا الله, dia menjawab: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا الله رَضْيْتُ بِاللهِ...

Maka berdasarkan hadis ini dengan jelas menunjukkan orang yang mendengar azan menyebut jawapan ini selepas dia menjawab tukang azan yang melaungkan dua kalimah syahadah, dia menyebutnya sekali. (Lihat Tashih al-Doa oleh al-Syeikh Bakar Abu Zaid RH)

Al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin RH berpandangan bacaan ini dibaca selepas mendengar tukang azan melaungkan dua syahadah, dan sebelum tukang azan melaunkan Hayya ‘alas Solah. Sila lihat al-Syarh al-Mummti’ dan Liqa al-Bab al-Maftuh oleh al-‘Uthaimin untuk penjelasan yang lebih terperinci. Al-Syeikh Muhammad al-Mukhtar al-Syanqiti pula berkata: Sekumpulan ulama berkata: “Yang Sunnahnya diucapkan رضيت بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد نبيا ورسولا  selepas selesai dilaungkan azan. Ini kerana Nabi SAW menjadikan orang yang mendengar azan sibuk untuk menjawab azan sama seperti lafaz azan yang dilaungkan, mereka berdalilkan dengan hadith di dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim dari hadith Abu Musa al-Asy’ari RA, Nabi SAW bersabda: “Jika kamu semua mendengar azan, maka jawablah sama seperti laungannya.” Maka ulama kumpulan ini berkata hadith ini menjadi bukti, berdasarkan sunnah hendaklah dijawab azan sama seperti laungan tukang azan ketika melaungkan azan, dan tidak perlu sibuk dengan bacaan yang lain. Manakala sekumpulan ulama yang lain pula berkata: Bacaan ini dibaca selepas tukang azan selesai melaungkan dua syahadah. Ini kerana Nabi SAW bersabda: من قال حين يسمع المؤذن يتشهد mafhumnya: “Sesiapa yang ketika mendengar tukang azan mengucapkan syahadah, lalu membaca (doa tersebut)” iaitulah selepas selesai tukang azan mengucapkan dua kalimah syahadah. Inilah pandangan yang Asah (lebih benar) diantara dua pandangan ini. (Siri kuliah Syarh Sunan al-Tirmizi Muhammad al-Mukhtar al-Syanqiti)

  1. Selepas mendengar Azan disunatkan berselawat ke atas Nabi SAW, dan memohon Wasilah untuk baginda. Daripada ’Abdullah bin ’Amr bin al-’Ash RA, beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Mafhumnya: ”Apabila kamu mendengar tukang Azan melaungkan Azan, maka jawablah seperti yang tukang Azan laungkan, setelah itu (habis Azan) berselawatlah kepadaku, kerana sesungguhnya sesiapa yang berselawat ke atasku sekali selawat, Allah akan berselawat ke atasnya dengan 10 kali selawat, setelah itu mintalah kepada Allah untuk dikurniakan kepadaku al-Wasilah, sesungguhnya Wasilah itu merupakah satu kedudukan di dalam Syurga, tidak layak melainkan untuk seorang hamba Allah, dan aku mengharapkan hamba Allah itu adalah aku. Maka sesiapa yang memohon wasilah untukku, dia berhak mendapat syafaatku.” (HR Muslim)

Al-Bukhari di dalam Sahihnya meriwayatkan hadis daripada Jabir bin Abdillah RA, Rasulullah SAW bersabda:

Mafhumnya: “Sesiapa yang mendengar Azan, kemudian membaca:

اَللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ، وَالصَّلَاةِ الْقَائِمَةِ، آتِ مُحَمَّدًا الْوَسِيْلَةَ وَالْفَضِيْلَةَ، وَابْعَثْهُ مَقَامًا مَحْمُوْدًا الَّذِيْ وَعَدْتَهُ

Mafhumnya: “Sesiapa yang mendengar seruan azan, setelah itu dia membaca (mafhumnya): “Ya Allah, tuhan kepada seruan yang sempurna ini (azan), dan sembahyang yang akan didirikan, (Ya Allah) kurniakan kepada Nabi Muhammad SAW al-Wasilah dan kelebihan, dan kurniakanlah kepada baginda kedudukan terpuji yang telah Engkau janjikan,” layak untuk dia memperolehi syafaatku pada hari kiamat.” (HR al-Bukhari)

Lafaz Selawat yang paling afdhal dan terbaik pula ialah Selawat al-Ibrahimiah, iaitulah selawat yang dibaca di dalam Tasyahhud Akhir, antaranya:

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ، إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ، اَللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ، إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ

  1. Digalakkan juga memperbanyakkan doa kepada Allah SWT setelah berdoa selepas Azan. Daripada Abdullah bin ’Amr bin al-’Ash RA, katanya: ”Seorang lelaki berkata: Wahai Rasulullah sesungguhnya tukang Azan memperoleh kelebihan (يَفضُلون) berbanding kami? Jawab baginda:

قُلْ كَمَا يَقُوْلُوْنَ، فَإِذَا انْتَهَيْتَ فَسَلْ تُعْطَهُ

Mafhumnya: ”Ucapkanlah seperti yang dia ucapkan (jawab Azan), apabila selesai, mohonlah permintaan, kamu akan diberi (oleh Allah).” (HR Abu Daud. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami’)

Diriwayatkan juga dari Anas RA, Nabi SAW bersabda:

لَا يُرَدُّ الدُّعَاءُ بَيْنَ اْلأَذَانِ وَاْلِإقَامَةِ

Mafhumnya: ”Tidak ditolak doa diantara Azan dan Iqamah.” (HR Abu Daud. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami’)


Cetak  
Wallahu a'lam