SDI 1492: Apabila Bayi Bersin Kita Perlu Sebut Alhamdulillah Atau Yarhamukallah?

 

Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.

Ada satu pertanyaan seandai baby bersin adakah kita sebagai ibu-bapa boleh menyebut Alhamdulillah.

Jawapan:

Baik, dalam persoalan baby ataupun anak kecil yang bersin, apakah kita disunatkan untuk menyebut Alhamdulillah atau ucapannya yang lain?

Wallahu ta'ala a'lam, pertama kita tengok anak kecil itu, kalau dia seorang yang mumaiyiz, maka menjadi tanggungjawab ibu bapanya untuk mendidik anak yang telah mumaiyiz itu menyebut alhamdulillah apabila dia bersin. Kalau dia sebut Alhamdulillah, maka kita sebutkan pada dia yarhamukallah.  Adapun bagi anak yang kecil, sememangnya di kalangan ulamak ada yang berpandangan ibu-bapa dia atau sesiapa yang mendengar dia bersin, menyebut: Alhamdulillah untuk dia.

Akan tetapi wallahu ta'ala a'lam, berdasarkan semakan saya, ada perkataan al-Imam Ibnu Muflih rahimahullah dalam kitab beliau al-Adab al-Syari‘iyyah pada jilid 2 halaman 343, beliau berkata: وَرَوَى عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ الْحَسَنِ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ الصَّبِيِّ الصَّغِيرِ يَعْطِسُ قَالَ : يُقَالُ لَهُ: بُورِكَ فِيكَ yang bermaksud lebih kurang: “Diriwayatkan oleh Abdullah Ibnu Ahmad daripada al-Hasan bahawasanya al-Hasan al-Basri pernah ditanya tentang seorang anak yang kecil bersih kemudian apakah di tahmid untuk dia - sebut Alhamdulillah atau seumpamanya -  kata al-Hasan al-Basri: “disebutkan didoakan untuk anak tersebut dengan lafaz, antaranya antaranya بُورِكَ فِيكَ iaitulah “dikurniakan keberkatan kepadamu”.  Ataupun boleh juga dengan kita sebut بَارَكَ اللهُ فِيكَ “semoga Allah memberkatimu”, boleh juga begitu. Ini yang disebut antaranya oleh al-Hasan al-Basri berdasarkan riwayat daripada Abdullah Ibnu Ahmad. Jadi wallahu ta'ala a'lam perkataan Ibnu Muflih ini boleh dijadikan sandaran dan panduan apabila kita mendengar bersin dari anak kita yang masih belum mumayyiz yang belum tahu apa, lalu kita baca kepada dia, sama ada kita sebut lafaz: بُورِكَ فِيكَ ataupun بَارَكَ اللهُ فِيكَ atau apa-apa doa yang baik untuk anak kita.


Cetak  
Wallahu a'lam