SDI 0911: Bezakan Antara Percayakan Kesialan alTiyarah Yang Terlarang Dengan Petanda alFa'l Yang Digalakkan

Pautan berkaitan: Kelambu Kaabah pernah tersingkap pada tahun 644H


Penyoal 1:
Boleh kah kita percaya kepada 'petanda-petanda' akan berlaku sekian-sekian saperti ini ustaz?

Bin Sahak:
Petanda2 ini ada. Cuma kita tak boleh meletakkan kepastian. Sejarah dibaca utk diambil pengajaran dan berhati2.

Penyoal 2:
Salam Ust, Bukankah perkara sebegini termasuk dlm mempercayai perkara khurafat sama seperti apabila Rasulullah saw menegur perangai Arab Jahiliyah melihat arah burung terbang untuk tahu nasib mereka "baik" atau "buruk" pada hari tersebut

Bin Sahak:
Kesialan disebut sbg alTiyarah. Ia dilarang dlm agama. Ia menatijahkan keburukan dan buruk sangka kpd Allah krn tawakkalnya diletakkan kpd tanda2 buruk yg dilihatnya.

Manakala alFa'l الفأل ialah pada kebiasaannya petanda baik, boleh juga pd tanda buruk. Ia bermaksud apabila seseorg melihat, atau mendengar sesuatu yg baik, maka ia mengharapkan kebaikan dr apa yg dia lihat atau dgr. Ia suatu yg digalakkan dlm agama berdasarkan bbrapa hadis.

Demikian juga jika dia melihat atau mendgr suatu yg tak baik, maka dia berhati2, segera memperbaiki tingkah lakunya, segera taat kpd Allah dan kembali muhasabah diri. Ini namanya alTafa'ul التفاؤل. Dlm hadis nabi SAW bersabda:

لا طيرة، وخيرها الفأل

Maksudnya: "Tiada petanda kesialan, dan sebaik2nya ialah alFa'l." Hadis ini antaranya diriwayatkan oleh imam bukhari dlm sahihnya.

Krn itu terdapat perbezaan antara alTiyarah yg dilarang dgn alFa'lu yg digalakkan. Iaitulah tiyarah menatijahkan putus asa, buruk sangka kpd Allah dan seumpamanya.

Manakala alFa'lu atau alTafa'ul mendorong seseorg berbaik sangka dan kembali kpd Allah SWT.


Cetak  
Wallahu a'lam