Orang Beriman Menghadapi Wabak Korona

Olahan semula dari kuliah alSyeikh Soleh al'Usaimi Hfz. Oleh: binSahak

Seorang hamba amat-amat faqir lagi bebar-benar memerlukan Allah SWT. Kefaqiran dan keperluannya terhadap Allah bertambah kuat apabila dia ditimba kesusahan atau kemudharatan. Allah SWT berfirman:

يأيها الناس أنتم الفقراء إلى الله، والله هو الغني الحميد

Maksudnya: "Wahai sekelian manusia, kamu semua faqir (amat-amat perlu) kepada Allah. Sedangkan Allah tuhan Yang Maha Kaya lagi Maha Terpuji."

Kerana itu seseorang insan, apabila ditimba dan dilanda masalah mahupun kemudharatan, sepatutnya dia menambahkan lagi kesungguhan kembali mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Terdapat enam asas utama yang perlu difahami oleh setiap mukmin dalam berhadapan dengan apa-apa sahaja masalah mahupun kemudharatan:

Pertama: Mengimani bahawa tidak terjadi sesuatu perkara melainkan ia adalah ketentuan Allah SWT, DIA berfirman:

وخلق كل شيء فقدره تقديرا

Maksudnya: "dan Dia (Allah) telah menciptakam setiap sesuatu, Dia juga telah menentukan ketentuan-ketentuannya."

FirmanNya lagi:

 إنا كل شيء خلقناه بقدر

Maksudnya: "Sesungguhnya setiap sesuatu itu Kami telah ciptakannya dengan ketentuannya.."

Apabila difahami perkara ini, sepatutnya setiap muslim reda dan bersabar dengan setiap ketentuan yang telah berlaku ke atas dirinya. Kerana dia sedar Allah SWT adalah tuhan yang Maha Adil dan Maha bijaksana. Tiada sesuatu yang ditetapkan olehNya melaunkan kebaikan kesemuanya.

Jika demikian hal seseorang itu, maka dia sentiasa berada di dalan kebaikan. Nabi SAW bersabda:

عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير ، وليس ذاك لأحد إلا للمؤمن ؛ إن أصابته سرّاء شكر ؛ فكان خيراً له ، وإن أصابته ضرّاء صبر ؛ فكان خيراً له

Maksudnya: "Hebat urusan seorang yang beriman, kerana semua urusannya menjadi baik. Tidak terjadi hal ini pada seseorangpun melainkan kepada seorang yang beriman. Jika sesuatu yang menggembirakannya diperolehinya, lalu dia bersyukur, maka perkara gembira itu jadi baik untuknya. Demikian juga jika sesuatu kemudharatan menimpanya, lalu dia bersabar, maka perkara itu juga menjadi baik untuknya."

Kedua: penyerahan التفويض dan kebergantungan التوكل yang sempurna kepada Allah. Allah SWT berfirman:

ومن يتكل على الله فهو حسبه

Maksudnya: "dan sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, hal itu memadai untuknya."

FirmanNya lagi:

قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا هو مولانا وعلى الله فليتوكل المؤمنون

Maksudnya: "katakanlah: sama sekali tidak akan menimpa kita melainkan apa-apa yang telah ditetapkan oleh Allah kepada kita. Dialah maula kita (pelindung dan penyelamat), dan terhadap Allahlah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakkal."

Seseorang jangan terpedaya dengan apa sahaja khayalan dan lintasan hatinya yang bertentangan dengan perkara ini. Kuat atau lemah pengaruh seseorang dengan lintasan-lintasan hatinya yang menyalahi asas ini, membezakan seseorang itu kuat atau lemah imannya. Sesungguhnya seorang mukmin yang kuat imannya lebih dibaik dan lebih disayangi oleh Allah SWT. Nabi SAW bersabda:

المؤمن القوي خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف

Maksudnya: "Seorang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih disayangi oleh Allah berbanding seorang mukmin yang lemah."

Ketiga: Kembali bertaubat kepada Allah SWT, firmanNya:


ظَهَرَ ٱلۡفَسَادُ فِي ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ بِمَا كَسَبَتۡ أَيۡدِي ٱلنَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعۡضَ ٱلَّذِي عَمِلُواْ لَعَلَّهُمۡ يَرۡجِعُونَ

Maksudnya: 'Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)." (al-Rum 41)

FirmanNya lagi:

 وَلَقَدۡ أَرۡسَلۡنَآ إِلَىٰٓ أُمَمٖ مِّن قَبۡلِكَ فَأَخَذۡنَٰهُم بِٱلۡبَأۡسَآءِ وَٱلضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمۡ يَتَضَرَّعُونَ

Maksudnya: "Dan demi sesungguhnya Kami telah utuskan Rasul-rasul kepada umat-umat yang dahulu daripadamu (lalu mereka mendustakannya), maka Kami seksakan mereka dengan kebuluran dan penyakit, supaya mereka berdoa (kepada Kami) dangan merendah diri (serta insaf dan bertaubat). (al-An'am, Ayah 42)

 فَلَوۡلَآ إِذۡ جَآءَهُم بَأۡسُنَا تَضَرَّعُواْ وَلَٰكِن قَسَتۡ قُلُوبُهُمۡ وَزَيَّنَ لَهُمُ ٱلشَّيۡطَٰنُ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ

Maksudnya: "Maka alangkah eloknya kalau mereka berdoa kepada Kami dengan merendah diri (serta insaf dan bertaubat) ketika mereka ditimpa azab Kami? Tetapi yang sebenarnya hati mereka keras (tidak mahu menerima kebenaran), dan Syaitan pula memperelokkan pada (pandangan) mereka apa yang mereka telah lakukan." (al-An'am: 43)

 فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِۦ فَتَحۡنَا عَلَيۡهِمۡ أَبۡوَٰبَ كُلِّ شَيۡءٍ حَتَّىٰٓ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُوٓاْ أَخَذۡنَٰهُم بَغۡتَةٗ فَإِذَا هُم مُّبۡلِسُونَ

Maksudnya: "Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan)." (al-An'am: 44)

Keempat: Berusaha mencari dan menempuh sebab. Allah SWT berfirman:

ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكة

Maksudnya: "Dan janganlah kamu mencampakkan diri ke dalam kebinasaan."

Nabi SAW bersabda:

لا يورد مُمرض على مُصِحّ

Maksudnya: Jangan dicampurkan unta yang sakit dengan yang sihat."

Kelima: Berusaha mendapatkan maklumat-maklumat dari pihak berautoriti dan mengelakkan diri menyebarkan kebimbangan dan berita palsu dalam masyarakat. Allah SWT berfirman:

 وَإِذَا جَآءَهُمۡ أَمۡرٞ مِّنَ ٱلۡأَمۡنِ أَوِ ٱلۡخَوۡفِ أَذَاعُواْ بِهِۦۖ وَلَوۡ رَدُّوهُ إِلَى ٱلرَّسُولِ وَإِلَىٰٓ أُوْلِي ٱلۡأَمۡرِ مِنۡهُمۡ لَعَلِمَهُ ٱلَّذِينَ يَسۡتَنۢبِطُونَهُۥ مِنۡهُمۡۗ وَلَوۡلَا فَضۡلُ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ وَرَحۡمَتُهُۥ لَٱتَّبَعۡتُمُ ٱلشَّيۡطَٰنَ إِلَّا قَلِيلٗا

Maksudnya: "Dan apabila datang kepada mereka sesuatu berita mengenai keamanan atau kecemasan, mereka terus menghebahkannya; padahal kalau mereka kembalikan sahaja hal itu kepada Rasulullah dan kepada - "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) di antara mereka, tentulah hal itu dapat diketahui oleh orang-orang yang layak mengambil keputusan mengenainya di antara mereka; dan jika tidaklah kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihanNya kepada kamu, tentulah kamu (terbabas) menurut Syaitan kecuali sedikit sahaja (iaitu orang-orang yang teguh imannya dan luas ilmunya di antara kamu." (al-Nisa': 83)

Keenam: Banyak dan bersungguh-sungguh berdoa sama ada yang pertama doa yang umum seperti berdoa dihilang dan dijauhkan bala dan musibah. Seperti menyebut:

اللهم ارفع عنا البلاء

Maksudnya: "Ya Allah hilangkanlah bala daripada kami." dan seumpamanya sama ada untuk umat Islam seluruhnya mahupun untuk diri sendiri dan keluarga.

Kedua, doa khusus, yang terbahi kepada tiga bahagian:

i. Membaca surah alFalaq dan alNas. Nabi SAW bersabda:

ما استعيذ بمثلهِما

Maksudnya: "tiada permohonan peelindungan yang sama seperti dua surah ini." (HR Muslim)

ii. Berdoa dengan doa Nabi SAW seperri yanh diriwayatkan oleh Abu Daud dan selainnya. Dinilai Sahih oleh Ibn Hibban, iaitulah:

اللهم إني أعوذ بك من البرص والجنون والجذام وسيء الأسقام

Maksudnya: "Ya Allah, sesungguhnya daku berlindung kepadaMu dari penyakit sopak, gila, kusta dan racun-racun yang binasa."

iii. Mengamalkan zikir pagi dan petang, antaranya bacaan:

بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم

Maksudnya: "dengan nama Allah yang tidak dapat memberi mudharat dengan namaNya sesuatupun sama ada di bumi mahupun di langit. Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." 3 kali. Dalam sebahagian riwayat baginda bersabda:

لم يصبه فَجأة بلاء

Maksudnya: "tidak akan menimpanya bala yang tiba-tiba."


Cetak  
Wallahu a'lam