Batas atau Had Jauh (حَدُّ البُعْدِ)  

Batas atau Had Jauh (حَدُّ البُعْدِ)

Para fuqaha berbeza pandangan berkaitan batas jauh dari air bagi membolehkan tayamum unutk seorang musafir.

  1. Mazhab Hanafi berpandangan batas jauh itu ialah satul mil (satu batu), bersamaan 4000 hasta (أرْبَعَةَ آلاَفِ ذِراعٍ).
  2. Mazhab Maliki berpandangan dua mil.
  3. Mazhab Syafie berpandangan sejauh 400 hasta (بِأرْبَعِمِائَةِ ذِراعٍ). Iaitulah sama dengan jarak minta tolong (حَدُّ الغَوْثِ), yang sama dengan kadar jauh ghalwah (مِقْدارُ غَلْوَةٍ), iaitulah kadar panahan anak panah.

Ukuran satu mil (الميل) menurut ukuran moden ialah menyamai 1680 meter.

Demikian itu jika berada dalam keadaan memiliki sangkaan lemah (التوهم), atau sangkaan yang banyak (الظن) atau memiliki keraguan (الشك) akan keberadaan air, jika seseorang tidak mendapati adanya air (dalam jarak haddul bu’d) ini, dia boleh bertayamum. 

Di sisi ulama mazhab Hanafi, wajib mencari air terlebih dahulu sehingga jarak 400 langkah, jika memiliki sangkaan banyak (الظن) kedudukannya berhampiran dengan air dan berada dalam suasana aman.

Manakala ulama mazhab Syafie berpandangan, jika seseorang meyakini ketiadaan air di sekitarnya, dia boleh terus bertayamum tanpa perlu mencarinya terlebih dahulu. Adapun jika yakin keberadaan air di kawasan sekitarnya, hendaklah dicari terlebih dahulu dalam jarak dekat (حَدِّ القُرْبِ) iaitulah jarak 6000 langkah (سِتَّةُ آلاَفِ خُطْوَةٍ). Tidak perlu mencari air terlebih dahulu di sisi ulama mazhab Syafie, sama ada dalam jarak dekat atau jarak minta tolong (حَدُّ الغَوْثِ), melainkan jika dalam suasana terjamin keselamatan diri, harta dan jaminan tidak ditinggalkan rombongan.

Ulama mazhab Maliki pula berpandangan, jika yakin atau memiliki sangkaan banyak kewujudan air kurang dari jarak dua batu (dua mil), maka hendaklah mencari air terlebih dahulu. Manakala ulama mazhab Hambali berpandangan perlu dicari air terlebih dahulu dalam jarak dekat pada adat.

(Lihat al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah 14/255)


Cetak