Asas menghukum orang Islam sekalipun ahli bid'ah dan sufi bid'ie tak sama dengan menghukum orang kafir

 
Seorang kafir yang sujud kepada berhala tidak ditanya kenapa sujud kepada berhala. Namun seorang yg zahirnya muslim, apabila melakukan perkara yang boleh membawa kepada kekufuran TIDAK BOLEH dihukum kafir semata-sama dengan perbuatannya itu. Kata alSyaukani RH:
 
اعلم أن الحكم على الرجل المسلم بخروجه من دين الإسلام ودخوله في الكفر لا ينبغي لمسلم يؤمن بالله واليوم الآخر أن يقدم عليه إلا ببرهان أوضح من شمس النهار
 
Maksudnya: "Ketahuilah bahawa hukumam ke atas seorang muslim dengan mengatakan dia telah terkeluar dari agama Islam dan menjadi penganut agama kufur, tidak boleh didahulukan ke atas seseorang muslim yang beriman kepada Allah dan hari kiamat melainkan dengan adanya bukti jelas, lebih jelas dari sinar matahari di siang hari."
 
Justeru, seorang yang dikenali sebagai muslim, jika melakukan perbuatan sujud dan di hadapannya terdapat sesuatu, tidak boleh dengan mudah dihukum kafir dengan semata-mata perbuatannya itu, melainkan mestilah perbuatannya itu bersama iktiqad yang kufur. 
 
Asas hukum kufur dikenakan ke atas seorang muslim apabila perbuatannya bersama iktiqad kufur ini ialah berdasarkan firman allah SWT:
 
مَن كَفَرَ بِٱللَّهِ مِنۢ بَعۡدِ إِيمَٰنِهِۦٓ إِلَّا مَنۡ أُكۡرِهَ وَقَلۡبُهُۥ مُطۡمَئِنُّۢ بِٱلۡإِيمَٰنِ وَلَٰكِن مَّن شَرَحَ بِٱلۡكُفۡرِ صَدۡرٗا فَعَلَيۡهِمۡ غَضَبٞ مِّنَ ٱللَّهِ وَلَهُمۡ عَذَابٌ عَظِيمٞ
 
Maksudnya: "Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah ia beriman (maka baginya kemurkaan dan azab dari Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka hatinya menerima kufur maka atas mereka tertimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula beroleh azab yang besar." (alNahl: 106) 
 
Ibn Kathir RH mendatangkan riwayat daripada al'Aufi daripada Ibn 'Abbas RA yang mengatakan ayat ini turun sempena peristiwa 'Ammar bin Yasir yang disiksa oleh golongan musyrikin Mekah sehinggalah beliau bersetuju kufur terhadap Nabi SAW. alBaihaqi RH menyebut riwayat dalam perristiwa tersebut 'Ammar bin Yasir mencela Nabi SAW dan memuji sembahan-sembahan musyrikin kerana tidak tahan dengan azab yang dikenakan ke atasnya. 
 
Namun ungkapan kufur yang dilafazkan oleh 'Ammar tidak menjadikan dia terkeluar dari agama Islam dengan nas ayat alQuran ini. Kerana itu seorang muslim jika melakukan perbuatan yang boleh difahami akan menjadikannya kafir dan murtad, tidak boleh dihukum kafir hanya semata-mata perbuatannya itu, kerana mungkin ada sesuatu yang mendorong dia melakukannya dan menghalang kita menjatuhkan hukum kafir terhadapnya, seperti:
 
1) dipaksa.
2) takwilan yang salah lagi sesat.
3) jahil, dan lain-lain.
Wallahu a'lam

Kita pasti akan jatuh ke dalam lubang kubur...

 
"Kita mungkin sahaja selamat dari terjatuh ke dalam mana-mana lubang MELAINKAN lubang kubur. Seorang yang berakal pasti akan membuat persiapan untuk hari jatuhnya dia ke dalam lubang kuburnya. Sesungguhnya ketika itu, semua kita akan menyesal dari setiap langkah yang telah ditempuhnya, melainkan langkah yang disusun untuk mencari redha Allah SWT."
Wallahu a'lam

Wahai Tuhan, cintailah kami ini...

Kata seorang Salaf RH:
 
"Dahulu aku menyangka bahawa seorang hambalah yang terlebih dahulu perlu mencintai Allah, lalu Allah mencintainya. Sehinggalah aku membaca firman Allah:
 
فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ
 
Maksudnya: "...nanti ALLAH akan datangkan satu kaum, ALLAH mencintai mereka, mereka pula mencintai Allah..." (alMaidah 54) Barulah aku ketahui bahawa yang mula-mula mencintai adalah ALLAH.
 
Dahulu aku menyangka bahawa seseorang hambalah yang perlu bertaubat terlebih dahulu kepada Allah, agar Allah memberi taubat kepadanya. Sehinggalah aku membaca firman Allah:
 
ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ ليتوبوا
 
Maksudnya: "...Kemudian Allah memberi Taubat kepada mereka (memberi taufiq kepada taubat) agar mereka mahu bertaubat.." (alTaubah 118) Barulah aku tahu bahawa ALLAH lah yang memberi ilham kepada kamu sehingga kamu dapat bertaubat (kepada-NYA). 
 
Dahulu juga aku menyangka bahawa seorang hambalah yang perlu redha kepada ALLAH terlebih dahulu, kemudian barulah ALLAH akan redha kepadanya. Sehinggalah aku membaca firman ALLAH:
 
رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ
 
Maksudnya: "...ALLAH meredhai mereka dan mereka redha kepada ALLAH..." ( alBayyinah) 
 
"Wahai TUHAN, cintailah kami, berilah taufiq untuk kami bertaubat kepadaMU, redailah kami, bantulah kami untuk mengingatiMU, mensyukuri nikmatMU, baik ibadah kepadaMU dan kurniakanlah kekuatan untuk mentaatiMU."
 
Wallahu a'lam